Tuesday, May 18, 2021

Walaupun divaksin penuh, Adun Taman Medan positif Covid-19

FMT Reporters
-May 18, 2021 9:25 PM

Syamsul Firdaus mendapat suntikan dos pertama pada 10 Mac disusuli yang kedua beberapa minggu kemudian. (Gambar Facebook)

PETALING JAYA: ADUN Taman Medan, Syamsul Firdaus, disahkan positif Covid-19, walaupun selepas beliau lengkap menerima dua dos vaksin.

Katanya, beliau menjalani ujian saringan Covid-19 semalam kerana tidak sihat ketika cuti Aidilfitri dan mengetahui keputusan itu hari ini.

“Semasa Raya, saya demam, batuk, dan selsema. Hari ini saya rasa lebih baik berbanding Raya.

“Isteri saya, ibu mentua, dan dua anak saya juga positif. Kami tinggal di rumah yang sama. Tolong doakan kami sembuh,” katanya menurut laporan Malaysiakini.

Syamsul mengakui kebingungan selepas disahkan positif Covid-19 walaupun beliau antara wakil rakyat yang menerima vaksin semasa fasa pertama Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan.

Difahamkan, beliau menerima dos pertama vaksin Pfizer-BioNTech pada 10 Mac dan dos kedua pada 31 Mac lalu.

“Saya juga ingin bertanya kepada kerajaan, mengapa saya masih dijangkiti Covid-19 setelah vaksinasi?” katanya.

Setakat ini, Syamsul menjalani kuarantin di rumah sementara menunggu arahan lanjut dari Kementerian Kesihatan.

Bekas timbalan menteri kesihatan Dr Lee Boon Chye sebelumnya memberitahu FMT bahawa walaupun vaksin melindungi seseorang daripada penyakit atau kematian yang teruk, ia tidak menghalangnya daripada dijangkiti.

Mereka yang telah divaksin tidak hanya dapat dijangkiti tetapi juga dapat menyebarkan virus.

Kajian sebelumnya menunjukkan bahawa dua dos vaksin Pfizer-BioNTech telah terbukti lebih daripada 95% berkesan terhadap jangkitan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-