Monday, January 30, 2023

'Anwar langgar prinsip tadbir urus baik bila lantik anak sebagai penasihat'

malaysiakini.com
Diterbitkan: Jan 30, 2023 8:34 AM
Seorang pemimpin Pemuda Bersatu mempersoalkan sama ada Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebenarnya komited dengan prinsip tadbir urus yang baik.

Ketua penerangan sayap itu Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir berkata Anwar telah pun melanggar prinsip itu apabila mengambil portfolio menteri kewangan, yang bercanggah dengan pendirian Pakatan Harapan (PH) sebelum ini mengenai perkara itu.

Ashraf (gambar atas) berhujah bahawa Anwar menjejaskan lagi prinsip tadbir urus yang baik dengan melantik anaknya Nurul Izzah sebagai penasihat kanannya dalam bidang ekonomi dan kewangan.

"Adakah dikira 'good governance' bila kononnya kabinet kecil lah sangat, tapi dilantik segala macam jawatan lantikan bertaraf penasihat.

“Jawatan dilantik pula bercanggah contohnya apabila negara telah mempunyai menteri ekonomi, iaitu Rafizi Ramli?” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Ashraf juga mempersoalkan sama ada Anwar tidak sehebat penyokongnya percaya, atau sama ada Rafizi dan timbalan Rafizi Hanifah Hajar Taib tidak mampu untuk menerajui Kementerian Ekonomi sehingga perdana menteri terpaksa melantik anaknya untuk memberi nasihat mengenai perkara tersebut.

"Adakah ‘good governance apabila anak sendiri dilantik ke jawatan penasihat senior? Maka bukankah itu nepotisme?” soalnya.
Nurul Izzah Anwar
Nurul Izzah mendedahkan pelantikannya sebagai penasihat kanan ekonomi dan kewangan perdana menteri dalam temu bual dengan The Star yang disiarkan semalam.

Dia berkata dia telah berkhidmat dalam peranan itu sejak 3 Jan.

Anwar berkata Nurul Izzah tidak dibayar untuk peranannya dan menegaskan dia layak menjadi penasihat.

Ashraf menyindir bahawa jika kerja itu tanpa gaji, Nurul Izzah boleh menasihati Anwar di rumah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-