Monday, January 30, 2023

Barah sudah kuasai seluruh UMNO, parti pada tahap paling lemah

agendaily.com
30/01/2023
Cucu pengasas UMNO, Datuk Seri Haishammuddin Hussein kini digantung enam tahun, manakala bekas Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin pula dipecat.

Pemimpin UMNO yang menjadi ahli Parlimen tetapi digantung minggu ini tidak mungkin menyertai parti politik lain, menurut penganalisis yang berkata langkah itu boleh mengganggu pakatan kerajaan serta berpotensi menguji undang-undang antilompat yang baharu dikuatkuasakan.

Bagi Datuk Seri Hishammuddin Hussein, bekas Naib Presiden UMNO – antara yang digantung enam tahun – berpaling tadah secara automatik akan menyebabkan beliau hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen Sembrong, sesuatu yang mungkin dipertimbangkan oleh pemimpin tertinggi UMNO apabila memilih untuk menggantung cucunya pengasas parti itu, bukan

UMNO sekarang ini berada pada tahap paling lemah apabila mengambil tindakan memecat dan menggantung beberapa pemimpin, termasuk Khairy Jamaluddin – pemimpin masa depan – khususnya bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN).

Barah, kini menguasai sepenuhnya tubuh parti Melayu itu, sedang Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan timbalannya Datuk Seri Mohamad Hasan dikenali sebagai oportunis demi survival diri tanpa mengira prinsip utama parti.

Sementara, bekas Ketua Penerangan UMNO, Shahril Hamdan Suffian juga dilihat tidak ada masa depan di dalam parti itu kerana beliau tidak mempunyai pengaruh besar dan sokongan akar umbi.

Tindakan penggantungan selama enam tahun yang dikenakan ke atas Shahril kemungkinan besar akan menamatkan riwayat politiknya yang baharu lahir.

Felo Kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara (NASR) Profesor Madya Dr Azmi Hassan, berpendapat Majlis Tertinggi (MT) UMNO tahu bahawa Hishammuddin tidak mempunyai pilihan lain selain kekal berada di dalam UMNO, walaupun digantung enam tahun.

“Hishammuddin tidak ada pilihan lain dan saya rasa itulah sebab MT menggantungnya kerana jika mereka memecatnya, Hishammuddin akan bebas menyertai parti lain tanpa kehilangan kerusinya.

“Ini belum dicabar lagi, jika ahli Parlimen diberhentikan daripada parti apa yang akan berlaku kepada kerusinya. Jadi, Hishammuddin tiada pilihan selain kekal dalam UMNO jika mahu kekal sebagai MP… dia dalam dilema besar.

“Bagi Shahril, dia tidak mempunyai sebarang jawatan dalam parti dan dia juga bukan ahli Parlimen, dia tersepit dalam UMNO. Shahril tidak mempunyai sokongan akar umbi yang kuat.

“Dia boleh keluar UMNO jika mahu memanjangkan karier politiknya, tetapi Shahril tidak dapat memujuk ahli lain untuk menyertainya,” katanya menurut laporan MalayMail.

Pada Jumaat, Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan mengumumkan pemecatan bekas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Tan Sri Noh Omar dan bekas Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin sebagai ahli parti, dengan alasan melanggar disiplin parti dan perlembagaannya.

MT UMNO turut mengenakan penggantungan selama enam tahun ke atas beberapa yang lain, antaranya Hishammuddin, Shahril, Datuk Maulizan Bujang dan Datuk Seri Mohd Salim Sharif.

Penganalisis melihat pemecatan dan penggantungan itu, dibuat menjelang pemilihan dalaman yang dijadualkan pada Mei, sebagai percubaan yang lebih luas untuk menghapuskan sebarang potensi ancaman kepada barisan pemimpin UMNO sekarang, khususnyaZahid yang masih dibicarakan kerana rasuah dan telah dipersalahkan kerana penampilan teruk parti itu pada Pilihan Raya Umum Ke-15.

UMNO hanya memenangi 26 kerusi Parlimen, prestasi pilihan raya terburuk nasionalis Melayu itu sejak penubuhannya lebih enam dekad lalu.

Setakat ini, Khairy, Hishammuddin, Shahril dan pemimpin lain tidak mendedahkan langkah seterusnya kepada umum, selain mempersoalkan kesahihan tindakan tatatertib yang dikenakan terhadap mereka, dengan alasan ia tidak mengikut proses yang sewajarnya.

Terdapat spekulasi bahawa mereka boleh mencabar keputusan itu di mahkamah atau memilih untuk berpaling tadah. Ke mana mereka pergi mungkin bergantung kepada siapa pemimpin. Seseorang seperti Noh boleh memilih Perikatan Nasional (PN) manakala Khairy dan Shahril dilihat lebih cenderung memilih Pakatan Harapan (PH) kerana persamaan ideologi mereka.

Tetapi memandangkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang merupakan pengerusi PH, bergantung kepada sokongan UMNO dan Zahid untuk kekal berkuasa, penganalisis menyatakan keraguan bahawa parti gabungannya akan bersedia untuk membuka pintu kepada Khairy.

“PH akan berhati-hati menerima mereka, memandangkan hubungan mereka dengan UMNO di peringkat persekutuan. Penyingkiran mereka secara ironisnya meletakkan Zahid pada kedudukan yang lebih kukuh buat masa ini dalam UMNI, dan ia seterusnya menguatkan Anwar,” kata Shazwan Mustafa Kamal, penganalisis kanan di perundingan risiko Vriens and Partner.

Langkah terbaik buat masa ini, menurut Shazwan, ialah pemimpin UMNO yang tidak memihak, menunggu penggantungan dan perkembangan sekutu mereka dalam parti.

Datuk Mohamad Abu Bakar, seorang profesor di fakulti sastera dan sains sosial Universiti Malaya, menyuarakan pandangan itu.

“Dalam keadaan sekarang, dinamik dalam PH dan PN telah pun mewujudkan ketidakstabilan dalam parti masing-masing. Kehadiran mereka akan menimbulkan perpecahan dan rasa tidak puas hati.

“Pilihan terbaik untuk orang buangan politik ini adalah berpendirian rendah, dan membiarkan isu itu selesai. Tetapi itu lebih mudah diucapkan daripada dilakukan. Ahli politik tidak mempunyai kesabaran apabila diberi peluang,” katanya.

Pakatan PH-UMNO akan menghadapi ujian besar pertamanya dalam enam PRN yang mesti berlangsung selewat-lewatnya pada suku ketiga tahun ini, kerana mereka berdepan saingan kuat dalam PN yang kini menguasai negeri-negeri Utara dan Pantai Timur.

Penganalisis mengaitkan apa yang dipanggil “gelombang hijau” yang telah membantu PN menyapu bersih kebanyakan kerusi Parlimen di Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu kerana pengundi konservatif Melayu terus menolak UMNO setelah dikaitkan dengan rasuah dan skandal.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-