Wednesday, May 24, 2023

Anwar akan buat ‘pembersihan’ selepas PRN, kata sumber

freemalaysiatoday.com
Elill Easwaran
24 May 2023

Perdana menteri berhasrat menyingkirkan beberapa menteri ‘tidak kompeten’ dan pegawai kanan awam dalam rombakan besar-besaran.
Perdana Menteri Anwar Ibrahim difahamkan bersedia menyingkirkan beberapa menteri tidak berprestasi apabila PRN berakhir. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim difahamkan akan merombak Jemaah Menteri selepas PRN, namun terlebih dulu melaksanakan “pembersihan” melibatkan jawatan kanan awam, menurut sumber terdekat PKR.

Sumber yang enggan didedahkan identitinya, berkata Anwar berhasrat menyingkirkan ahli Jemaah Menteri tidak berprestasi, selain berkemungkinan memberi keutamaan pembersihan di beberapa kementerian dengan menukar ketua setiausaha dan ketua pengarahnya.

“Anda boleh menukar kerajaan, anda boleh menukar menteri, tetapi jika anda tidak menukar orang yang di dalam, tidak akan ke mana.

“Menteri tertentu, terutama dari Pakatan Harapan, tidak mengetahui apa yang mereka sedang lakukan sekarang, justeru perlu ada pembersihan,” kata sumber itu.

Bagaimanapun, sumber berkata, melaksanakan perubahan di peringkat kementerian tidak memberi banyak perbezaan, jika pegawai tidak kompeten masih berada dalam perkhidmatan awam.

“Ia merupakan pendekatan dari bawah ke atas. Apa guna menukar menteri kalau anda tidak menukar sistem?” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-