Monday, June 5, 2023

Hanya ‘publisiti politik’ untuk PRN, rakyat P Pinang tolak dakwaan Sanusi

freemalaysiatoday.com
Dineskumar Ragu 
05 Jun 2023

Penduduk Pulau Pinang merasakan Menteri Besar Kedah Sanusi Nor sepatutnya menguruskan dulu isu di tempatnya sendiri dan bukannya mengupas isu lain.
Menteri besar Kedah Sanusi Nor baru-baru ini mengulangi bahawa negerinya ‘memiliki Pulau Pinang’, mencetuskan kemarahan ramai rakyat Pulau Pinang. (Gambar Bernama)

GEORGE TOWN: Dakwaan berulang kali Menteri Besar Kedah Sanusi Nor bahawa Pulau Pinang adalah milik negerinya tidak lebih daripada sekadar “publisiti politik” untuk meraih sokongan menjelang PRN yang semakin hampir, kata rakyat Pulau Pinang.

Majid Samdar, anak kelahiran Padang Serai yang kini menetap di Pinang Tunggal, menyelar pemimpin PAS itu kerana bermain “bermain politik”.

“Dia (Sanusi) bermain politik untuk membuat orang menyokongnya, patuh kepadanya. Apa yang dia cakap mungkin boleh diterima (kepada orang Kedah), tetapi tidak,” katanya.

Majid menambah bahawa Sanusi harus menyelesaikan masalah air Kedah dan meneruskan projek Aerotropolis Kedah daripada mewujudkan perpecahan di kalangan rakyat Malaysia.

“Urusan di tempatnya sendiri pun masih belum teratur, tetapi dia mahu menimbulkan isu di kawasan orang lain,” katanya.

Penduduk Teluk Kumbar, Izzat Abdul Karim Sheah berkata, tidak ada keperluan untuk Sanusi untuk bercakap mengenai perkara yang telah lama diselesaikan.

“Beliau mungkin cuba mencari publisiti untuk mendapatkan perhatian,” kata pengurus klinik berusia 39 tahun itu kepada FMT. Izzat berkata menteri besar sebaliknya perlu fokus membawa pelaburan ke Kedah.

Penduduk Jawi Luqman Radzi, 29, berkata kedaulatan Pulau Pinang tidak akan menjadi topik perbualan jika tidak kerana PRN akan datang.

“Sanusi tidak sepatutnya bermain-main dengan isu seperti ini kerana ia sensitif untuk rakyat Pulau Pinang,” katanya kepada FMT.

Sementara itu, penduduk Bertam kelahiran Baling, Zamzuriah Bakar berkata walaupun dia menghargai usaha Sanusi untuk menambah baik infrastruktur luar bandar di Kedah, dia mendapati komen Sanusi mengenai Pulau Pinang adalah keterlaluan.

Pada Isnin, Sanusi mengulangi bahawa Kedah “memiliki Pulau Pinang”, menegaskan bahawa wilayah kesultanan meluas ke Balik Pulau di Pulau Pinang. Kata-katanya itu menimbulkan kemarahan Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow, yang berkata negeri itu bersedia menghadapinya di mahkamah jika perlu.

Mengikut catatan sejarah, kesultanan Kedah memajakkan pulau Pulau Pinang dan Province Wellesley (kini Seberang Perai) kepada British pada tahun 1791 dengan harga 10,000 dolar Sepanyol. Lama kelamaan, Syarikat Hindia Timur memperoleh tanah itu daripada Sultan Kedah sebagai pertukaran untuk perlindungan ketenteraan dan bayaran tahunan untuk selama-lamanya.

Selepas Merdeka, kerajaan pusat mula membayar honorarium tahunan RM10,000, yang dinaikkan kepada RM10,010,000 pada 2018 oleh kerajaan Pakatan Harapan ketika itu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-