Wednesday, June 7, 2023

'Kahwin' DAP: Kenapa PAS boleh, Umno tidak? - Zahid

malaysiakini.com
B Nantha Kumar
Diterbitkan: Jun 7, 2023
Kerjasama Umno dan DAP dalam Kerajaan Perpaduan bukan bermakna parti itu menggadai maruah berkait soal agama dan bangsa, kata Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi.

Timbalan perdana menteri itu berkata kerjasama kedua-dua parti itu perlu dilihat secara keseluruhan melibatkan gabungan PH.

"Kita sering didakwa bahawa kita kerjasama dengan DAP. Hakikatnya, BN dan PH.

"Dalam BN ada MCA dan MIC dan dalam PH, ada DAP di situ.Jadi, kita harus melihat bagaimana kebersamaan antara BN dan PH.

"Malah agenda-agenda Islam, Melayu, Raja-Raja Melayu dan bahasa tidak pernah pun diusik oleh PH.

"Mereka menghormati pendirian Umno kerana terdapat empat perkara wajib dipertahankan dan mereka setuju," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Taklimat Presiden kepada para perwakilan di Pusat Perdagangan Dunia (WTC), Kuala Lumpur, hari ini.

Dia juga mempersoalkan mengapa PAS suatu ketika dahulu boleh bekerjasama dengan DAP.

“Saya tidak nampak masalah kononnya kita terpaksa menggadai maruah dan sebagainya, sebab PAS (juga) pernah berkahwin dengan DAP. Dah lama dah, kenapa PAS boleh, tapi bila kita buat kononnya kita menggadai Islam dan Melayu.

"Jadi mereka harus tanya diri mereka sebab PAS berkahwin dengan beberapa parti termasuk DAP," katanya.

Untuk rekod, susulan tiada gabungan mendapati majoriti mudah pada PRU15, PH dan BN bersama-sama GPS dan GRS menubuhkan kerajaan perpaduan dengan pengerusi PH Anwar Ibrahim dilantik sebagai perdana menteri.

Keputusan menubuhkan kerajaan perpaduan juga menyaksikan Umno dan DAP yang merupakan seteru politik lebih lima dekad kini berada dalam kerajaan yang sama.

Terdahulu, Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk berkata taklimat hari ini bertema 'Realiti politik tanah air' untuk memberi pesanan kepada perwakilan mengenai masa depan parti itu menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri dalam masa terdekat.

"Kita berada di dalam kerajaan perpaduan dan kita adalah sebahagian daripada kerajaan. Kita tidak dominan, kita harus akui hakikatnya.

"PRN enam negeri ini mengundang kerja kuat kita dan membuktikan mana-mana kerusi yang dimuktamadkan untuk diberikan kepada BN, hendaklah kita menangi, tidak ada makna kalau kita rasa kuat tapi sebenarnya keberhasilannya kurang," katanya.

Katanya, walaupun parti itu menerima 23 peratus undi popular pada PRU15, namun parti itu hanya mampu memenangi 26 kerusi parlimen (11 peratus) sahaja.

"Kita harus bangkit dan perbetulkan kelemahan-kelemahan.

"Masalahnya, pada dua PRU yang lalu, kita asyik melayani titik-titik perbezaan di kalangan pemimpin parti.

"Kali ini kita perlu mencari titik persamaan dan harus gerak ke hadapan," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-