Wednesday, June 7, 2023

PAU: Kerjasama dengan DAP bakal undang masalah besar

agendaily.com
07/06/2023
Wan Agyl berkata orang Melayu begitu sensitif terhadap perkara tertentu dan tindakan pemimpin parti itu menyeru akar umbi menyokong seteru tradisinya adalah sesuatu yang tidak boleh diterima.

Seorang pemimpin Pemuda UMNO menjangkakan kerjasama parti itu dengan Pakatan Harapan (PH) termasuk dengan seterunya, DAP bakal mengundang masalah besar pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) kali ini.

Pengerusi Tetap Pemuda UMNO, Wan Agyl Wan Hassan akui masalah dihadapi parti itu untuk ‘mendidik’ akar umbi supaya faham bahawa kini parti Melayu itu dan DAP adalah sebahagian daripada kerajaan.

“Sekarang kita bekerjasama, kita perlu memperhalusi (hubungan) dari segi bagaimana kita boleh bekerjasama dan menyelesaikan pertelingkahan sebelum ini.

“Isu-isu sebegini adalah yang perlu kepimpinan buat akar umbi faham,” katanya lapor FMT.

Mengulas lanjut, Wan Agyl berkata, orang Melayu begitu sensitif terhadap perkara tertentu dan tindakan pemimpin parti itu menyeru akar umbi menyokong seteru tradisinya adalah sesuatu yang tidak boleh diterima.

Malah katanya isu keengganan sayap parti yang enggan mengundang PH ke PAU itu perkara yang perlu diselesaikan segera supaya tidak berbangkit lagi.

“Isu-isu sebegini adalah yang perlu kepimpinan buat akar umbi faham,” katanya.

Sabtu lalu, Ketua Pemuda UMNO, Dr Muhamad Akmal Saleh menegaskan sayapnya tidak akan menjemput wakil mana-mana parti kerajaan perpaduan ke PAU 2023 yang bermula hari ini.

Sementara itu, penganalisis politik dari Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara (NASR), Dr Azmi Hassan berkata kepimpinan UMNO perlu bijak memilih naratif pada PAU kali ini jika mahu memujuk akar umbi mengundi DAP pada pilihan raya akan datang.

Katanya, DAP masih menjadi subjek ‘pantang larang’ bagi kebanyakan ahli UMNO.

“Tiada gunanya kata DAP baik, DAP kawan UMNO untuk memujuk ahli (mengundi DAP) kerana permusuhan antara kedua-dua (parti itu) terlalu mendalam untuk naratif seperti itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-