Saturday, July 1, 2023

Anwar pertahan lantikan Zahid walaupun berdepan kes mahkamah

agendailt.com
01/07/2023
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Walaupun menerima kritikan, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan keputusan melantik Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri dalam kerajaan campuran.

Perdana Menteri (PMX) berkata tidak pernah campur tangan dengan mengganggu perjalanan kes perbicaraan yang dihadapi Presiden UMNO sepanjang tujuh bulan pentadbiran kerajaan campuran, walaupun umum mengetahui pasport sudah dipulangkan dan perbicaraan belum selesai sekarang.

“Ada orang bangkit Anwar ambil timbalan perdana menteri orang UMNO. Masih dalam siasatan (perbicaraan), saya tidak ganggu. Itu urusan mahkamah.

“Tetapi yang penting sejak tujuh bulan kita pegang kerajaan, satu kontrak pun kita tidak tolak-ansur.

“Tak boleh izin mana-mana keluarga menteri ambil kepentingan daripada projek itu. Bagi saya itu kejayaan besar, bagi mereka tidak nampak langsung hal ini,” katanya dipetik laporan portal MG hari ini.

Beliau menyerahkan kes itu kepada mahkamah kerana kejayaan kerajaan yang lebih besar apabila telus dalam pemberian kontrak yang tidak melibatkan mana-mana kroni dalam pentadbiran kerajaan campuran.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada program Qurban Perdana Madani di Kawasan Perniagaan Arowana Permatang Pauh, Seberang Perai Utara.

Pentadbiran Anwar berdepan kritikan walaupun melaungkan usahanya membanteras rasuah dan perlu tatakelola baik namun mempunyai Timbalan Perdana Menteri yang berdepan kes rasuah.

Zahid ketika ini membela diri terhadap 47 pertuduhan jenayah rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram di mahkamah.

Mengulas lanjut, Anwar juga pelik dengan tindakan pembangkang yang mempersoalkan beliau gagal menjadi ketua kerajaan dalam tempoh tujuh bulan.

Ujar beliau, dalam tempoh singkat itu mustahil untuk seorang membuktikan sesuatu sedangkan beliau mengambil alih kerajaan yang mempunyai hutang negara mencecah RM1.2 trilion.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-