Monday, July 31, 2023

PMX dapat injunksi halang Sanusi keluar kenyataan berkait perlakuan tak bermoral

agendaily.com
31/07/2023
Sanusi menjadi sasaran kerajaan dipimpin Anwar.

Mahkamah memberi injunksi interim (sementara) kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menghalang Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor daripada mengeluarkan kenyataan mengaitkannya dengan perlakuan tidak bermoral.

Menteri Besar Kedah itu sebelum ini semasa ceramahnya banyak menyindir Perdana Menteri (PMX) itu berhubung kes liwat yang pernah dihadapinya sehingga dipenjarakan dan menyebabkan Anwar menyamannya sebelum ini.

Perintah injunksi itu adalah berkaitan saman fitnah difailkan Anwar terhadap Sanusi pada 13 Disember tahun lalu berhubung dakwaan ucapan yang mengaitkannya dengan perlakuan tidak bermoral dalam satu kempen ceramah ‘Jelajah PN Best Tambun’.

Dalam keputusan yang dibuat melalui permohonan secara ex-parte semalam, Hakim Mahkamah Tinggi Alor Setar, Mahazan Mat Taib, memerintahkan Sanusi untuk tidak mengeluarkan, mengulangi, dan menerbitkan kenyataan berkaitan dengan saman fitnah yang difailkan Anwar.

Hakim juga memerintahkan Sanusi perlu mematuhi perintah injunksi itu dengan serta merta selepas perintah berkenaan disampaikan kepadanya.

Peguam Anwar, Datuk SN Nair ketika dihubungi pemberita, berkata kes saman terbabit masih menunggu pendengaran, walaupun begitu Sanusi masih mengulangi kenyataan fitnah yang serupa berkaitan dengan perbicaraan jenayah Anwar yang lalu.

Beliau berkata, ia diulangi Sanusi dalam dua ceramah di Jelajah PN Best Negeri Sembilan pada 18 Mac lalu di Nilai, Negeri Sembilan; dan Jelajah Selangor Baharu – Selayang pada 11 Julai lalu di Selayang, Selangor.

Katanya, perintah injunksi interim terbabit difailkan Anwar semalam dan didengar pada hari sama di hadapan Mahazan yang memberikan perintah melalui aplikasi Zoom, dan ia diserahkan kepada peguam Sanusi hari ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-