Saturday, August 12, 2023

Peratusan undi rendah, PAS tumbang di Kelantan?

bharian.com.my
Oleh Nazmi Yaakub 
nazmi@bh.com.my
- Ogos 12, 2023
Menteri Besar Kelantan yang juga calon PAS bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) N03 Pasir Pekan, Datuk Ahmad Yakob (tengah) selesai melaksanakan tanggungjawabnya sebagai pengundi bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Kelantan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Laut hari ini. - Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR: Penganalisis politik menjangkakan peratusan keluar mengundi rendah di Kelantan sekiranya di bawah 65 peratus bukan sahaja menyebabkan kerajaan negeri hanya dibentuk dengan majoriti mudah, bahkan tidak mustahil PAS tumbang di negeri itu.

Pensyarah Sains Politik, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi MARA (UiTM) Raub, Muhammad Ariff Asyrul Adnan, berkata ia mungkin diburukkan lagi dengan berita kemungkinan wujudnya undi rosak sebagai protes.

"Antara lain faktor yang mungkin menyebabkan peratusan rendah adalah pengundi di Kelantan merasakan tidak ada gunanya mengundi kerana PAS tetap menang.

"Bagaimanapun, tanggapan sebegini boleh memakan diri sekiranya undi diperoleh Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) tidak terjejas," katanya kepada BH.

Muhammad Ariff Asyrul yang juga Timbalan Pengerusi Pertubuhan Naratif Malaysia (NARATIF) berkata, peratusan mengundi ini juga berbeza dengan senario malam tadi apabila ramai penduduk keluar hingga menyebabkan jalan utama antara Pasir Puteh dengan Kubang Kerian mengalami kesesakan.

Beliau turut menjangkakan kebimbangan itu menyebabkan Setiausaha Agung PAS, Datuk Seri Takiyuddin Hassan merayu semua pengundi untuk keluar mengundi kerana ini bukan masanya untuk menunjukkan protes terhadap proses pilihan raya atau cubaan merosakkan undi.

"Tidak mustahil berlaku protes ekoran daripada kenyataan mengejutkan dikeluarkan PAS malam tadi yang dianggap menggugurkan Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar, sekali gus mencalonkan teknokrat serta ahli agama untuk kedua-dua kerusi berkenaan," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-