Tuesday, August 8, 2023

PRN 6 negeri: 8 daripada 10 pemerhati politik ramal 3-3

bharian.com.my
Oleh Farah Marshita Abdul Patah dan Fahmy A Rosli
bhnews@bh.com.my
 - Ogos 8, 2023
KUALA LUMPUR: Memasuki minggu kedua kempen, suasana di enam negeri yang terbabit dengan Pilihan Raya Negeri (PRN) semakin rancak dengan pelbagai aktiviti dalam usaha mendekati pengundi, menggunakan strategi berbeza demi mengukuhkan sokongan untuk calon masing-masing.

Walaupun, ada banyak parti yang menyertai PRN kali ini, pertembungan sebenar hanya membabitkan dua gabungan, iaitu Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN).

Selain ceramah bersifat mega yang menghimpunkan ramai pemimpin utama parti masing-masing di atas satu pentas bagi mengukuhkan lagi pendirian dan sokongan penyokong masing-masing, setiap calon gigih meneruskan usaha bertemu seramai mungkin pengundi sekitar kawasan yang ditandingi, bagi memperkenalkan diri sambil merayu sokongan dan undi khususnya yang masih di atas pagar.

Ketika kebanyakan calon kini sudah melawat lebih 50 peratus daripada kawasan ditandingi, penganalisis dan pemerhati politik mula menganalisis maklumat dan data yang diterima dari lapangan sebelum melontar sebarang pandangan.

BH mendapatkan pandangan 10 pemerhati politik termasuk pensyarah, tokoh media, peguam, bekas menteri untuk meramalkan apa kemungkinan keputusan Sabtu ini, berdasarkan pemerhatian dan analisis masing-masing sejak kempen bermula Sabtu minggu lalu.

Hasilnya, daripada 10 ramalan yang dikumpul, lapan berpendapat PRN ini akan mengekalkan status quo, bermaksud kekal seperti sebelum DUN dibubarkan, iaitu PN akan kekal menguasai Kedah, Kelantan dan Terengganu, manakala PH-BN terus berkuasa di Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan.
Dr Mohammad Tawfik Yaakub.
Dr Mohammad Tawfik Yaakub
- Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Pentadbiran dan Politik Fakulti Ekonomi Pentadbiran Universiti Malaya (UM),

Ramalan: (PH-BN: 3, PN: 3)

- Saya jangkakan Kedah, Kelantan dan Terengganu kekal didominasi PN, manakala gabungan PH-BN akan terus membentuk kerajaan negeri di Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan, namun dengan perkiraan majoriti mudah.

Ia berdasarkan kajian dan temubual di lapangan, termasuk mengambil kira isu-isu semasa, gelombang alternatif, penolakan kerjasama politik antara ahli DAP-PH dengan UMNO-BN.

Jangkaan juga mengambil kira isu dalam parti politik berkenaan yang bertukar menjadi krisis sehingga mewujudkan peralihan sokongan kepada parti politik lain.

Memang benar ada beberapa parti politik berteraskan asas penubuhan kepada corak kaum dan agama seperti BERSATU, PAS dan UMNO, bakal terjejas kerana senjata tradisi untuk meraih undi menerusi 3R (isu berkait agama, kaum dan institusi diraja) dilarang digunakan untuk berkempen.

Namun, ia tidaklah menyebabkan parti berkenaan kesukaran untuk berkempen kerana banyak lagi bahan kempen yang boleh menambat hati rakyat boleh diketengahkan.

Bagi saya, kedua-dua gabungan parti berhadapan krisis politik setempat kerana ada pemimpin parti dan ahli akar umbi kecewa dengan calon diketengahkan kepemimpinan tertinggi. Malah, ada segelintir pemimpin bertindak menentang parti asalnya dengan bertanding sebagai calon BEBAS kerana tidak dicalonkan semula dalam PRN kali ini.
Prof Dr Kartini Aboo Talib.
Prof Dr Kartini Aboo Talib
- Timbalan Pengarah Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia

Ramalan: (PH-BN: 3, PN: 3)

- Apa yang pasti PN sedang memberi saingan sengit khususnya di negeri yang majoriti pengundinya Melayu.

Atas faktor itu, saya jangkakan akan berlaku peralihan undi yang ketara daripada BN kepada PN, tetapi bagi kerusi campuran pula, status quo kekal kepada PH.

Isu (dakwaan menghina) institusi Raja dan REE tidak akan meminggirkan PN, malah pendedahan fakta yang sering dikemaskini melalui media sosial, mencabar peluang PH mengekalkan Selangor atau menawan Kedah.

Bahkan, saya berpendapat isu air di Kelantan juga tidak akan mengubah sokongan pengundi negeri itu terhadap PAS-PN kerana rakyat Kelantan mempunyai persepsi bahawa mereka dianaktirikan oleh Kerajaan Pusat.

Sebaliknya, usahawan dari Kelantan di luar Kelantan yang berjaya, sentiasa bersedia menyumbang kembali kepada negeri itu atas semangat anak negeri.

Isu 3R juga bukan isu utama kerana isu perut lebih diutamakan pengundi. Bagaimana mengurus kos hidup yang tinggi dan menekan kehidupan harian rakyat dapat diatasi dalam kemelut inflasi dan kejatuhan nilai ringgit.

Rakyat Malaysia mempunyai literasi politik yang tinggi dan lebih matang. Mereka faham manifesto bersifat 'non legal binding'. Janji politik belum tentu tertunai. Buat masa ini bagi pengundi tegar keputusan memilih siapa dan parti mana telah terpahat dalam hati dan minda mereka. Hanya tinggal pengundi atas pagar saja yang belum pasti.
Prof Datuk Dr Sivamurugan Pandian.
Prof Datuk Dr Sivamurugan Pandian
- Pensyarah Sosiologi Politik Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan USM

Ramalan: (PH-BN: 3, PN: 3)

Jika dilihat isu di Selangor berkait kestabilan ekonomi kerana di antara negeri pesat membangun tetapi kini ada sebahagian bermain dengan sentimen yang keterlaluan, sebagaimana yang kita lihat di Kedah, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan.

Seandainya pengundi yang rasional dan praktikal, ia akan menjadi kayu ukur berbanding dengan pengundi yang melihat sentimen atau emosi.

Jika ada yang melihat mahukan hubungan baik negeri dan pusat, barangkali dasar dan inisiatif ini penting untuk kesejahteraan masyarakat.

Bagaimanapun, keputusan pilihan raya di enam negeri itu nanti banyak bergantung pada peratusan keluar undi.

Persoalannya siapakah kelompok yang akan keluar mengundi nanti? Dalam masa sama, saya juga tidak menolak kemungkinan berlaku undi rosak mahupun protes pengundi atas pagar.

Cabaran sebenar adalah untuk meningkatkan peratusan pengundi keluar apabila ada yang selesa dengan pembentukan kerajaan di Pusat sudah selesai dan melihat tidak perlu undi lagi.

Ada yang barangkali sengaja merosakkan undi atau protes serta pengundi atas pagar yang semakin membesar sejak 2018.

Cabaran lain adalah memastikan calon memahami aspirasi kawasan setempat.
Dr Abdul Aziz Azizam.
Dr Abdul Aziz Azizam
- Pensyarah Kanan Komunikasi Liberal Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media UiTM

Ramalan: (PH-BN: 3, PN: 3)

Saya boleh katakan, tiga negeri kekal dimiliki PN, manakala tiga lagi negeri dimiliki PH-BN. Pun begitu, dalam membuktikan keberkesanan gabungan PH dan BN, mereka perlu menambah satu lagi negeri daripada tiga negeri yang sedia.

Ini bagi membuktikan kesan positif bahawa mereka mendapat sokongan dan segala program serta kempen yang dijalankan memberi impak yang baik.

Cukup untuk melihat reaksi masyarakat terhadap keyakinan mereka kepada kerajaan semasa. Ini kerana, keyakinan rakyat terhadap pentadbiran Kerajaan Pusat boleh diukur pada satu indikator yang bersifat dikotomi.

Ia bermaksud jika rakyat yakin pada Kerajaan Pusat hari ini, maka mereka akan memilih parti kerajaan pada hari mengundi kelak. Jika rakyat tidak yakin pada kerajaan yang ada hari ini, mereka akan memilih selain daripada parti kerajaan.

Ia didukung bagaimana Kerajaan Pusat pada hari ini mengendalikan isu akar umbi dan tahap keselesaan rakyat terhadapnya. Apabila rakyat yakin dan selesa dengan kerajaan semasa, maka rakyat berkemungkinan akan memilih parti kerajaan. Namun, jika cara dan kaedah pengendalian ini tidak memberi rasa selesa kepada masyarakat, maka mereka akan memilih yang lain.
Prof Wong Chin Huat.
Prof Wong Chin Huat
- Pensyarah Sains Politik Institut Asia Tenggara Jeffrey Cheah Universiti Sunway

Ramalan: (PH-BN: 3, PN: 3)

Keputusan pada PRN nanti bergantung kepada kadar peratusan keluar mengundi. Kalau angin 'Parti Aku Malas Undi' (PAMU) kencang yakni kadar mengundi rendah, maka keputusan boleh ke mana-mana arah.

Kalau kadar mengundi tidak terlalu rendah berbanding Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), parti yang menyandang enam negeri, nampaknya tidak akan berubah.

Faktor yang mempengaruhi situasi itu bergantung pada kuasa PAMU yang dilihat semakin membesar. Istilah itu merujuk jenis pengundi yang celik politik dan membuat keputusan mengundi mengikut 'gerak hati' serta mereka yang tidak berminat langsung tentang politik dan kumpulan itu menjadi penentu kadar peratusan keluar mengundi pada 12 Ogos ini.

Parti-parti utama hari Ini gagal bersikap jujur mengenai evolusi politik tanah air yang tidak lagi berdasarkan dua khemah besar dan penjajaran baharu akan berterusan sungguhpun bukan serta-merta.

Mereka menyerang sekutu lama seolah-olah mereka dahulu tidak pernah bersama. Penjajaran seharusnya mengurangkan permusuhan di antara semua parti kerana semua parti mungkin menjadi sekutu baharu suatu hari nanti.

Tanpa bersikap lebih jujur dan objektif mengenai perubahan Ini, ahli-ahli politik yang terlalu lantang menyerang berbau munafik dan menyinggung kecerdikan pengundi yang bijak menilai
Datuk Dr Jeniri Amir.
Datuk Dr Jeniri Amir
- Felo Kanan Majlis Profesor Negara

Ramalan: (PH-BN: 2, PN: 4)

Berdasarkan sentimen akar umbi yang kita dapat lihat menerusi media sosial dan kedai kopi terutama bagi pengundi Melayu, ada kecenderungan untuk mereka memihak kepada PN.

Saya fikir ini adalah susulan isu-isu berkaitan dengan 3R. Jadi mereka fikir PN ini khususnya PAS dapat memperjuangkan isu dan kepentingan berkaitan dengan agama, bangsa dan institusi diraja.

Ia di sebalik masalah yang membelenggu negara berkaitan inflasi dan juga kos sara hidup, walaupun hakikatnya kerajaan telah berupaya untuk tangani isu berkaitan inflasi berdasarkan rekod beberapa bulan lalu.

Jadi persaingan sebenarnya berebut untuk menakluki hati pengundi Melayu kerana yang jelas saya fikir, berdasarkan apa yang berlaku di bawah, pengundi Cina dan India pada amnya cenderung pada PH.

Negeri sekarang di bawah PAS iaitu Kedah, Kelantan dan Terengganu akan terus di bawah parti itu. Saya juga jangkakan Pulau Pinang akan terus ditakluki oleh PH walaupun jumlah kerusi DUN akan berkurangan.

Di Selangor, saya fikir persaingan memang sengit dan saya percaya masih memihak kepada PH. Bagi Negeri Sembilan, mungkin PN akan dapat kuasai negeri itu, kalau PN dapat tingkatkan jumlah pengundi Melayu ke paras yang tinggi, ini akan menimbulkan masalah kepada PH.

Jadi, jumlah peratusan keluar mengundi nanti akan memberi kesan tentang bagaimana keputusan pada 12 Ogos nanti.
Khairy Jamaluddin.
Khairy Jamaluddin
- Pengacara Podcast Keluar Sekejap yang juga Bekas Ketua Pemuda UMNO,

Ramalan: (PH-BN: 3, PN: 3)

Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan akan kekal menjadi milik Pakatan Harapan (PH). Pulau Pinang adalah kerusi selamat untuk PH, memandangkan ia dikuasai masyarakat Cina.

Negeri Sembilan dijangka kekal dalam tangan PH, berikutan UMNO negeri itu banyak membantu dan agak kuat, selain PN sendiri tidak mempunyai 'poster boy'.

Selangor juga dijangka kekal di tangan PH kerana ramai pengundi bukan Melayu yang akan keluar untuk membantu dan menyelamatkan PH. Selain itu, prestasi Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari agak bagus.

Bagaimanapun, Kedah, Kelantan dan Terengganu adalah kubu kuat PAS dan "mood" masyarakat Melayu tidak memihak kepada PH.

Walaupun Pulau Pinang adalah kubu kuat PH, namun kerusi PN di sebelah Seberang Perai dijangka akan bertambah, begitu juga dengan Selangor.
Datuk M Reza Hassan.
Datuk M Reza Hassan
- Peguam Kanan

Ramalan: (PH-BN: 3, PN: 3)

Saya percaya semua enam negeri akan mengekalkan status quo masing-masing pada PRN kali ini, tetapi PN mungkin menambah beberapa kerusi di Selangor.

Polemik perkauman yang digunakan kedua-dua pihak akan menyebabkan pengundi lebih cenderung untuk membuang undi mengikut kaum.

Sepatutnya calon dan parti politik memberi tumpuan kepada apa yang boleh dilakukan kepada rakyat, namun sebaliknya mereka terjerumus ke dalam jurang yang mengutuk antara satu sama lain dan melakukan serangan bersifat peribadi.

Tindakan ini adalah tidak sihat untuk perkembangan politik dan kestabilan negara kerana ia hanya akan memecah belahkan rakyat yang selama ini hidup bersatu padu.
Datuk Yong Soo Heong.
Datuk Yong Soo Heong.
Bekas Ketua Pengarang BERNAMA, Datuk Yong Soo Heong

Ramalan : (PH-BN: 4, PN: 2)

Empat negeri iaitu Pulau Pinang, Selangor, Negeri Sembilan dan Kedah berkemungkinan menjadi milik PH. Walaupun ada pertelingkahan dalaman yang kecil, namun Pulau Pinang masih kerusi selamat kepada PH.

Bagaimanapun persaingan sengit dijangka dapat di lihat di Selangor, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Negeri Sembilan. Semuanya bergantung kepada apa yang pengundi ingin lihat dalam kehidupan mereka setiap hari.

PRN enam negeri kali ini adalah penting untuk masa depan Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang dan seterusnya.

Sebagai seorang dari era sebelum dan selepas Merdeka yang sudah menyaksikan keharmonian hubungan antara kaum, saya percaya usaha Kerajaan Perpaduan membina negara lebih bersatu adalah perkara terbaik untuk rakyat Malaysia yang berfikiran progresif.
Nizam Bashir Abdul Kariem Bashir.
Nizam Bashir Abdul Kariem Bashir
Peguam

Ramalan: PH-BN: 3, PN: 3)

Saya meramalkan PN akan kekal mengetuai pentadbiran di Kedah, Kelantan dan Terengganu, manakala Pulau Pinang dan Negeri Sembilan akan kekal di bawah PH.

Gelombang Hijau masih mempunyai pengaruh yang ketara di Kedah, Kelantan dan Terengganu, manakala bagi pengundi Pulau Pinang dan Negeri Sembilan yang sudah biasa dengan parti di bawah PH, rata-rata pengundi matang lebih selesa untuk tidak memberi undi mereka kepada parti berteras gelombang hijau.

Selangor walaupun ketika ini dikuasai PH, namun ia mungkin menjadi negeri bakal memberi suatu 'upset', sekiranya PN pandai mengolah strategi kempen pilihan raya.

Bagaimanapun, setakat ini tidak wujud kempen oleh mana-mana parti lain yang begitu berkesan sehinggakan mampu mencipta suatu 'upset' dalam PRN ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-