Saturday, September 16, 2023

Laporan polis terhadap pembebasan Zahid, dakwa wujud salahguna kuasa

agendaily.com
16/09/2023
Gerakan Selamatkan Himpunan Malaysia buat laporan polis terhadap kerajaan campuran.

Gerakan Selamatkan Malaysia membuat laporan polis hari ini bagi mendesak siasatan berhubung kes melepas tanpa membebaskan (DNAA) Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi oleh kerajaan campuran sebelum ini.

Laporan itu dibuat Ahli Dewan Tertinggi Muafakat Nasional (MN), Datuk Tun Faisal Ismail Aziz bertujuan bagi menyiasat kerajaan campuran diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa campur tangan dalam membebaskan anak muridnya yang berdepan 47 kes rasuah di mahkamah.

Menurutnya, asasnya bagi melihat kronologi kes Zahid dari awal pendakwaannya sehingga pelantikan Peguam Negara baharu.

“Banyak perkara meragukan, kita sebagai rakyat rasa ini adalah satu perbuatan yang ada berlaku manipulasi dari segi perundangan eksekutif dan lain-lain.

“Sebab itu kita buat laporan polis untuk perkara ini disiasat, siapa dari awal yang terlibat, bukan sahaja Zahid, tetapi termasuklah Peguam Negara lama dan baharu serta timbalan pendakwa raya kanan yang dilucutkan daripada kes ini serta sesiapa sahaja yang dirasakan polis perlu siasat,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini pada Sabtu.

Katanya, ini adalah konsep yang besar membabitkan banyak perjuangan rakyat dan untuk membetulkan keadaan dalam negara dari segi pentadbiran, tata kelola serta penyalahgunaan kuasa.

“Himpunan ini ada tiga tuntutan iaitu pertama mendakwa Zahid.

“Kedua, kita mahu bebaskan SPRM dan juga Jabatan Peguam Negara daripada kuasa eksekutif dan yang ketiga ialah keadilan kepada semua orang,” ujarnya.

Zahid berdepan 12 pertuduhan pecah amanah, lapan rasuah, dan 27 pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

Beliau diberikan penghakiman DNAA pada 4 September lalu selepas Timbalan Pendakwa Raya Datuk Mohd Dusuki Mokhtar memaklumkan hakim mengenai permohonan Jabatan Peguam Negara untuk menghentikan semua prosiding terhadapnya.

Keputusan itu menimbulkan kemarahan yang meluas, dengan Jabatan Peguam Negara berkata hakim memutuskan berdasarkan alasan kukuh yang dikemukakannya kepada mahkamah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-