Monday, September 18, 2023

Mantap betul Kit Siang sucikan UMNO selepas jadi rakan DAP: KJ

agendaily.com
18/09/2023
Khairy Jamaluddin dipecat UMNO ekoran pertembungan dengan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang kini disokong DAP.

Khairy Jamaluddin Abu Bakar memberi sindiran pedas terhadap Tan Sri Lim Kit Siang yang seolah-olah terkejut dengan keputusan dibuat kerajaan campuran menghentikan kes rasuah Presiden UMNO.

Sindiran bekas Ahli Parlimen Rembau itu terhadap veteran DAP yang juga bapa kepada Lim Guan Eng itu susulan kenyataan “terkejut” dan “terkedu” berhubung kes mahkamah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang dihentikan oleh pendakwa raya baharu dilantik kerajaan campuran.

“Begitukah? Kamu telah mempunyai banyak perkara untuk diperkatakan tentang segala-galanya sepanjang kerjaya kamu dan kini anda hanya menyebut begitu sahaja?” tanya Khairy.

“Selebihnya dia menyalahkan Perikatan Nasional yang kononnya pecah belahkan masyarakat.

“Mantap betul Tan Sri Lim Kit Siang menyucikan rakan BFF politik terbaharu DAP,” ujarnya lagi.

Kit Siang merupakan pemimpin DAP terbaharu yang diserang kerana pendirian parti itu yang tidak jelas mengenai keputusan melepaskan tanpa membebaskan (DNAA) kepada Zahid sebelum ini.

Khairy sebelum ini menimbulkan kemarahan pemimpin DAP dengan menggelar parti itu sebagai “anjing suruhan” UMNO.

“Lebih teruk daripada apa yang mereka gunakan untuk menuduh MCA dulu.

“Anjing suruhan dan membiarkan penyalahgunaan kuasa,” katanya dalam catatan di Instagram mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP Anthony Loke, sambil menambah bahawa DAP “tiada lagi garis merah”.

Zahid berdepan 12 pertuduhan pecah amanah, lapan rasuah, dan 27 pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

Beliau diberikan penghakiman DNAA pada 4 September lalu selepas Timbalan Pendakwa Raya Datuk Mohd Dusuki Mokhtar memaklumkan hakim mengenai permohonan Jabatan Peguam Negara untuk menghentikan semua prosiding terhadapnya.

Keputusan itu menimbulkan kemarahan yang meluas, dengan Jabatan Peguam Negara berkata hakim memutuskan berdasarkan alasan kukuh yang dikemukakannya kepada mahkamah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-