Thursday, October 5, 2023

BERSIH lancar petisyen gesa tindakan PM terhadap 4 tuntutan

bharian.com.my
Oleh Zanariah Abd Mutalib
zanariah_mutalib@bh.com.my
Oktober 5, 2023 @ 1:14pm

PETALING JAYA: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH), hari ini melancarkan petisyen dalam talian dengan menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim bertindak terhadap empat tuntutan bagi mempertahankan kedaulatan undang-undang dan kestabilan politik.

Ia termasuk melaksanakan moratorium terhadap sebarang permohonan Peguam Negara bagi tindakan melepas tanpa membebaskan (DNAA) atau pembebasan untuk semua kes berprofil tinggi membabitkan ahli politik sehingga pemisahan kuasa antara Peguam Negara dan Pendakwa Raya dilaksanakan.

Pengerusi BERSIH, Thomas Fann, mendakwa gesaan bersama 48 lagi pertubuhan masyarakat sivil (CSO) dan badan bukan kerajaan itu, dibuat susulan keputusan DNAA terhadap Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, melalui kuasa budi bicara Peguam Negara, yang juga Pendakwa Raya di bawah undang-undang semasa.

Beliau mendakwa, disebabkan Peguam Negara adalah lantikan Perdana Menteri dan mempunyai kuasa untuk menarik semula kes jenayah seperti dalam kes Ahmad Zahid, pihaknya bimbang perjalanan tiga lagi kes bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Najib Razak mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan cukai pendapatan, serta isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor berkaitan pengubahan wang haram dan pengelakkan cukai akan berakhir dengan cara sama.

"Biar mahkamah melakukan tugasnya dengan menentukan berdasarkan fakta dan bukti, sama ada mereka bersalah atau tidak. Jika mereka bersalah, mereka diberi peluang untuk membuat rayuan seperti rakyat Malaysia yang lain.

"Jika ia berlaku seperti kes Ahmad Zahid, saya percaya ini adalah garis merah yang Perdana Menteri tidak boleh langkaui kerana ini akan menjadi satu tentangan kepada aspirasi rakyat yang mahukan kerajaan yang bersih dan menegakkan kedaulatan undang-undang serta kestabilan politik," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-