Wednesday, March 20, 2024

Akmal tetap mahu KK Mart diboikot lepas ditegur tiga menteri

malaysiakini.com
Diterbitkan: Mar 20, 2024 9:22 AM
Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Saleh tetap tidak berganjak dari desakan untuk memboikot KK Mart berhubung kontroversi stoking dengan tulisan "Allah".

Ini meskipun selepas ditegur oleh tiga menteri setakat ini.

Mengulas Menteri Pengangkutan Anthony Loke, Akmal berkata dia tidak memerlukan persetujuan DAP untuk perkara itu.

“Saya tak perlu dapatkan persetujuan DAP untuk mempertahankan agama saya dari dihina. Siapa pun kamu, saya tak pernah takut dan tak pernah gentar. Fullstop! Kekal boikot!" katanya di Facebook malam tadi.

Semalam, Loke berkata DAP tidak bersetuju dengan pendekatan Akmal menegur KK Mart.

Setiausaha Agung DAP Anthony Loke

Dia turut mempersoalkan sama ada ketua Pemuda Umno itu akan bertindak demikian sekiranya melibatkan syarikat milik orang Islam.

Sementara itu, Akmal turut menolak amaran Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Tiong King Sing bahawa orang ramai mungkin memandang negatif Umno sekiranya ketua pemuda parti itu tidak ditegur.

“Boleh tak seseorang beri cermin pada dia ni? Boleh cermin diri dulu kot. Kalau tiada jawatan pun saya akan tetap pertahankan agama, bangsa dan tanah air saya," katanya dalam catatan Facebook berasingan malam tadi.

Pada hari Isnin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming juga telah memberi amaran bahawa desakan Akmal terhadap KK Mart mungkin memberi padah kepada Umno.

Akmal membalas dengan memberitahu Nga bahawa KK Mart akan lagi diboikot dengan 'sokongan' Nga terhadap syarikat itu.

Pemimpin Umno itu mengekalkan gesaan untuk memboikot KK Mart walaupun syarikat itu memohon maaf secara terbuka berhubung isu itu berulanga kali - yang turut dipamerkan di semua kedainya.

Stoking yang menjadi pertikaian itu telah ditemui di tiga cawangan KK Mart di Sunway, Selangor minggu lepas.

Menurut pihak berkuasa, hanya lima pasang stoking berada di rak.

KK Mart telah menamatkan perjanjiannya dengan pembekal stoking itu, yang seterusnya menyalahkan sebuah syarikat di China kerana tersilap menghantarnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-