Thursday, March 14, 2024

Bayaran pencen naik lebih RM1 bilion setiap tahun – Menteri

malaysia dateline.com
Oleh MAISARAH AISYA
14/03/2024
Setiap tahun bayaran pencen buat pesara perkhidmatan awam, ahli Parlimen dan anggota pentadbiran, setiausaha politik dan hakim meningkat lebih RM1 bilion.

Nampak tak banyak tapi itulah yang ditanggung kerajaan saban tahun, tambah mereka menjadi ahli politik sepenggal sahaja dah layak terima pencen.

Sedangkan pekerja di sektor perkhidmatan awam perlu menghabiskan sisa tua sebelum mendapat pencen.

Menurut Harian Metro, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan), Dr Zaliha Mustafa berkata, kerajaan membayar RM32.01 bilion kepada 931,707 pesara tahun lalu.

Naik 1 bilion setiap tahun

Tahun ini ia meningkat sebanyak RM1.75 bilion berbanding tahun sebelumnya yang dibayar kepada 902,999 pesara.

“Untuk 2020, kerajaan membayar RM26.39 bilion kepada 859,422 pesara,” katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat.

Jawapan tersebut diberikan kepada hairil Nizam Khirudin (PN-Jerantut) yang bertanyakan jumlah sebenar pembayaran pencen kepada pesara penjawat awam yang terbabit pada 2020 sehingga 2023.

Pada masa sama Dr Zaliha memaklumkan bayaran pencen pada tahun 2030 dijangka mencecah RM46.36 bilion jika skim pencen diteruskan buat penjawat awam baru.

Tambah beliau, skim pesara sedia ada tetap diteruskan dan implikasi kewangan terhadap tanggungan faedah persaraan akan tetap meningkat setiap tahun.

Skim diperkenal untuk kelangsungan fisikal negara

Disebabkan itu, kerajaan akan meneliti kaedah baharu lantikan tetap dan akan membentangkan hasil kajian kepada Jemaah Menteri terlebih dahulu untuk pertimbangan dan kelulusan pelaksanaannya.

Kaedah lantikan tetap terbaru ini diperkenalkan untuk penyelesaian jangka panjang terhadap isu peningkatan tanggungan pencen perkhidmatan awam.

Di samping itu, ia bagi memastikan kelangsungan serta kemampanan fiskal negara dalam membiayai perbelanjaan yang berkaitan dengan emolumen dan faedah persaraan yang dinikmati oleh penjawat awam.

“Pegawai baharu yang dilantik menerusi kaedah baharu akan menerima gaji, elaun dan kemudahan sama seperti yang dinikmati oleh pegawai lantikan tetap dan berpencen sedia ada.

“Ini termasuklah apa-apa elaun tetap seperti Imbuhan Tetap Keraian (ITK) dan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP), serta elaun lain yang layak kepada skim perkhidmatan dan tugasan tertentu.

“Menerusi inisiatif di bawah Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA), kerajaan turut memberi tumpuan kepada peningkatan pendapatan boleh guna penjawat awam seiring dengan peningkatan kos sara hidup semasa,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-