Sunday, March 17, 2024

Pemimpin Umno gesa Zaliha, Ahmad Terrirudin jawab ‘kekeliruan’ usul Badan Peguam

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-17 Mar 2024, 10:14 AM

Mesyuarat Agung Badan Peguam meluluskan usul mencabar keputusan Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan mengurangkan hukuman Najib Razak atas sabitan rasuah SRC International.
Puad Zarkashi berkata usul Badan Peguam mencabar keputusan Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan mengurangkan hukuman Najib Razak bukan sesuatu yang mengejutkan. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa dan Peguam Negara Ahmad Terrirudin Salleh perlu menjawab “kekeliruan” cuba ditimbulkan Badan Peguam berhubung pengurangan hukuman terhadap Najib Razak.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi berkata ini kerana usul diluluskan dalam Mesyuarat Agung Badan Peguam itu seolah-olah menunjukkan Lembaga Pembangunan Wilayah Persekutuan tidak adil dan bukan di bawah prerogatif Yang di-Pertuan Agong.
Puad Zarkashi.
“Menteri Wilayah Persekutuan (Zaliha) dan Peguam Negara (Ahmad Terriruddin) perlu jawab segera kekeliruan dimainkan Badan Peguam ini,” katanya di Facebook.

Semalam, Mesyuarat Agung Badan Peguam meluluskan usul untuk memfailkan permohonan bagi mencabar keputusan Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan mengurangkan hukuman bekas perdana menteri itu atas sabitan rasuah SRC International.

Bekas presiden Badan Peguam, Zainur Zakaria memberitahu FMT, usul itu diluluskan dengan “majoriti besar”.

Zainur yang mengemukakan usul itu untuk perbincangan ahli, mendakwa Lembaga Pengampunan “bertindak ultra vires di bawah Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan” dalam mengurangkan hukuman penjara 12 tahun Najib kepada enam tahun serta denda RM210 juta kepada RM50 juta.

Sebelum ini, beliau dilaporkan berkata, Najib hanya menjalani hukuman penjara satu setengah tahun, justeru permohonannya untuk pengampunan sepatutnya tidak diproses dan ditentukan sejak awal.

Zainur turut mendakwa Najib “tidak menunjukkan sebarang penyesalan atau kekesalan atas penglibatannya dalam hal ehwal 1MDB” dan terus menuduh mahkamah tidak melayannya secara adil.

Mengulas lanjut, Puad berkata usul itu bukan sesuatu yang mengejutkan dan mendakwa Badan Peguam sering berat sebelah dan bermain politik.

“Najib tidak memohon pengurangan hukuman, beliau mohon diberi pengampunan penuh atas 12 hujah dia tidak mendapat perbicaraan adil.

“Saya cabar mereka jawab Abdul Rahman Sebli Hakim Besar Sabah dan Sarawak Abdul Rahman Sebli. Beliau kata Najib patut bebas kerana dinafikan perbicaraan adil,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-