Wednesday, March 27, 2024

PRN: Umno Sabah teroka potensi tanding solo

freemalaysiatoday.com
Nora Mahpar
-27 Mar 2024

Ketua Penerangan Suhaimi Nasir berkata mereka telah berunding dengan semua parti atas arahan Presiden Zahid Hamidi, namun masih tiada keputusan.
Zahid Hamidi berkata Umno terbuka kepada pakatan dengan mana-mana parti untuk PRN Sabah, tetapi keputusan hanya akan dibuat selepas DUN dibubarkan. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Di sebalik ura-ura semakin kuat mengaitkan kerjasama dengan Warisan pada PRN, Umno Sabah turut meneroka potensi bertanding solo bergantung kemampuannya memperkukuhkan parti menjelang pembubaran DUN negeri itu.

Ketua Penerangannya Suhaimi Nasir berkata autonomi diberikan kepada mereka telah dimanfaatkan untuk berunding dengan semua parti atas arahan Presiden Zahid Hamidi.

“Tetapi keputusan belum dibuat. Namun pada masa sama lebih baik kita perkuatkan Umno Sabah dahulu kerana jika parti kuat pastinya rakyat yakin dan percaya bahawa kepimpinan baharu ini boleh membawa kemenangan.

“Buat apa (telah kuat) kita hendak cari gabungan atau bersama parti lain,” katanya kepada FMT, mengulas perkembangan rundingan Umno dengan parti tempatan menjelang PRN Sabah yang dijangka diawalkan tahun ini walaupun penggal DUN hanya akan tamat Oktober 2025.

Pada 14 Dis lalu, Presiden Warisan, Shafie Apdal mendakwa Ketua Umno Sabah, Bung Moktar Radin bersetuju dengan pakatan dua parti itu bagi melawan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pimpinan Ketua Menteri Hajiji Noor pada PRN ke-17.

Tetapi, dakwaan Shafie dinafikan Timbalan Ketua Umno Sabah, Rahman Dahlan yang berkata, mereka belum memutuskan pakatan pilihan raya.

Zahid pula menjelaskan Umno yang mengetuai Barisan Nasional (BN) terbuka kepada pakatan dengan mana-mana parti untuk PRN Sabah, tetapi keputusan hanya akan dibuat selepas DUN dibubarkan.

Ahad lalu, Timbalan Presiden BN Mohamad Hasan berkata keputusan sama ada komponen itu bertanding sendirian atau bekerjasama dengan parti lain akan diputuskan di peringkat pusat walaupun memberikan autonomi kepada Umno negeri berkenaan.

Mengulas kenyataan Mohamad itu, Suhaimi mengakui Umno Sabah perlu mengikut keputusan BN pusat namun menegaskan pilihan akhir sepatutnya di atas tangan mereka.

“Kita tidak mahu pisang berbuah dua kali, apapun keputusan menghadapi PRN kelak biarlah yang membawa kemenangan,” katanya.

Walaupun Umno dan GRS berada dalam kerajaan perpaduan di peringkat persekutuan namun hubungan mereka di Sabah sebaliknya apabila wujud usaha menjatuhkan Hajiji daripada kerusi ketua menteri pada Januari 2023 menerusi Langkah Kinabalu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-