Monday, March 25, 2024

'Tawaran' sokong PM: Wan Saiful yang minta, kata Zulkafperi

malaysiakini.com
Zarrah Morden & Shakira Buang
Diterbitkan: Mar 25, 2024 3:06 PM
Ahli Parlimen Tanjong Karang Dr Zulkafperi Hanafi hari ini menepis dakwaan Ahli Parlimen Tasek Gelugor Wan Saiful Wan Jan bahawa dia menerima beberapa tawaran agar mengalihkan sokongan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Zulkafperi mendakwa tawaran tersebut sebenarnya permintaan daripada Wan Saiful.

"Jika kita perhatikan, semua tawaran ini adalah permintaannya sebagai syarat untuk Tasek Gelugor (Wan Saiful) menyokong Anwar," katanya.

Enam tawaran tersebut adalah:

Peruntukan RM1.7 juta untuk kawasan

Peruntukan projek sebanyak RM2 juta

Bayaran untuk rawatan kemoterapi isteri Wan Saiful

Bayaran guaman untuk kes mahkamahnya

"Token" dengan had yang tak dinyatakan untuk kegunaan peribadi

Pengguguran kes mahkamah


Wan Saiful berdepan 18 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan dana berjumlah RM5.59 juta dan dua pertuduhan rasuah berkaitan program Jana Wibawa.
Zulkafperi Hanafi
Pada Jumaat lalu, Zulkafperi memfailkan usul untuk merujuk Wan Saiful ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen susulan kenyataannya di Parlimen sehari sebelumnya.

Zulkafperi berkata kenyataan itu menimbulkan sangkaan jahat dan cuba mengelirukan dewan.

Wan Saiful mendakwa Zulkafperi dan Ahli Parlimen Gua Musang Mohd Azizi Abu Naim berperanan sebagai ejen untuk mendapatkan sokongan ahli parlimen pembangkang terhadap Anwar.

'Berniat jahat dan berunsur fitnah'

Hari ini, Zulkafperi menyatakan yang kegagalan dirinya dan Azizi untuk membantu Wan Saiful atau menjadi "ejen" yang lebih baik menjadi punca dia membuat dakwaan itu.

"Jadi, kenyataannya di Parlimen jelas berniat jahat, fitnah, mengelirukan dewan dan memutarbelitkan fakta dan menuduh saya tanpa apa-apa bukti jelas dan saksi, sementara cuba mengheret saya ke dalam agenda peribadinya," kata Zulkafperi.
Azizi Abu Naim
Dia berkata tindakan seumpama itu melanggar Peraturan 36(6) dan 36(12) Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat.

Pada masa sama, Azizi menyatakan dia tidak pernah berjumpa Wan Saiful sejak menjadi ahli parlimen, kecuali semasa program PN.

Dia mendakwa Wan Saiful dan seorang individu yang tidak dikenali mendekatinya ketika dia berada di kafe di sebuah hotel.

Namun katanya perbualan mereka hanya berkenaan peruntukan yang diterima Azizi sebagai ahli parlimen, di mana dia mengesahkan menerima jumlah yang sama dengan ahli parlimen kerajaan.

Dia juga berkata pertemuan itu tidak dirancang.

Pada 28 Februari lalu, Wan Saiful mendakwa dia ditawarkan habuan untuk menyokong Anwar.

Susulan itu, SPRM memintanya untuk membuat laporan serta memanggilnya untuk memberi keterangan.

Namun, Wan Saiful berkata dia tidak dapat hadir ke ibu pejabat SPRM ekoran tarikh yang tidak sesuai, selain membangkitkan soal kekebalan anggota parlimen dalam Dewan Rakyat.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-