Saturday, March 9, 2024

Putra pertahan kenyataan Kok Seong “berpijak di bumi nyata”

bebasnews.my
By Editor
-09/03/2024
Prof Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong - Foto via Yadim

SEPANG — Putra mempertahankan kenyataan Felo Kanan Majlis Profesor Negara (MPN) Profesor Datuk Dr. Teo Kok Seong berhubung sekolah vernakular yang dikecam oleh pemimpin DAP, Teresa Kok baru-baru ini.

Shahrulufti Sharif
Ketua Penerangan Putra, Shahrulufti Sharif berkata, kenyataan Kok Seong adalah berdasarkan kajian akademik yang mendalam dan fakta yang sahih.

“Beliau adalah tokoh akademik bukan Bumiputera yang berintegriti, berani, dan berpijak di bumi nyata serta menerima kebenaran sejarah.

Kenyataan beliau tidak ada kena mengena dengan rasis apabila beliau mengatakan sekolah vernakular adalah punca perpecahan kaum dan tidak membantu ke arah integrasi nasional,” katanya dalam satu kenyataan.

Kok yang juga Ahli Parlimen Seputeh baru-baru ini meminta polis menyiasat rakaman video Kok Seong yang mendakwa sekolah jenis kebangsaan Cina menyebarkan sentimen perkauman terhadap orang Melayu.
Teresa Kok
Kok Seong juga mendakwa 95 peratus anak-anak Cina dihantar ke sekolah vernakular Cina dan enggan berintegrasi dengan kaum Melayu yang merupakan kaum majoriti di negara ini.

Bagaimanapun dalam reaksi balasnya, Kok Seong seperti dilaporkan Malaysiakini mempertahankan kenyataanya sesuatu yang realiti dan betul serta menganggap Ahli Parlimen Seputeh itu berada dalam penafian.

Shahrulufti dalam mempertahankan kenyataan Kok Seong menyifatkan tokoh akademik bukan Bumiputera itu berani berkata benar walaupun pahit.

Kok Seong katanya menunjukkan teladan berdiri teguh bersama Prinsip Asas Perlembagaan Negara Fasal 151, 152, dan 153 serta yang berkaitan termasuk Prinsip Rukun Negara.

“Lihatlah Indonesia, Thailand, dan Singapura sebagai contoh menegakkan Satu Bahasa Satu Negara demi Perpaduan Nasional,” katanya.

Justeru Putra menolak sebarang usaha untuk menutup mulut mereka yang berani berbicara demi memperkukuhkan kesatuan nasional melalui perbincangan terbuka dan pendidikan.

Katanya, tindakan menggambarkan kenyataan yang berlandaskan kebenaran ilmiah sebagai hasutan adalah serangan langsung terhadap kebebasan akademik dan kebebasan bersuara yang dilindungi oleh Perlembagaan.

Pada masa yang sama Putra mendesak semua pihak, khususnya pemimpin politik, agar berani dan tegas dalam mempertahankan nilai-nilai asas negara Malaysia, bukannya menjadi anti-nasional seperti beberapa kerat politikus yang tidak sedar di mana bumi di pijak, di situ langit dijunjung.

Putra juga berdiri bersama-sama dengan Kok Seong, Prof Ridhuan Tee, dan Firdaus Wong Wai Hung dalam mempertahankan prinsip yang Putra percayai.

“Putra tidak akan gentar menghadapi tekanan atau ancaman yang bertujuan untuk menghalang Putra dari menyatakan kebenaran,” katanya.

BebasNews

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-