Tuesday, March 5, 2024

Zahid tarik usul ‘gantung’ lepas Wan Saiful mohon maaf pada Agong, PM

malaysiakini.com
Hariz Mohd & Raveena Nagotra
Diterbitkan: Mar 5, 2024 1:02 PM
PARLIMEN l Kerajaan hari ini membatalkan usul untuk menggantung ahli parlimen pembangkang Wan Saiful Wan Jan (PN-Tasek Gelugor) daripada sidang Dewan Rakyat kerana mendakwa Perdana Menteri Anwar Ibrahim menyalahgunakan kuasa.

Ini susulan permohonan maaf yang dibuat oleh pemimpin Bersatu itu ketika diberi kesempatan mencelah oleh speaker Johari Abdul kepada perdana menteri dan Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim.

“Ayat itu memang saya tujukan pada YAB Tambun (Anwar). Seperti apa saya lakukan 28 Feberuari lalu dan saya ulangi dalam dewan pada 29 Februari lalu, saya menarik balik ayat tersebut saya menarik balik kenyataan saya.

“Saya juga mohon maaf atas kenyataan tersebut dan dengan rendah diri juga, sebab dalam usul ada sebut mengenai Yang di-Pertuan Agong atas kekhilafan sekiranya menyentuh perihal Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong, saya juga mohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut.

“Harap boleh dipertimbangkan dengan baik oleh Yang di-Pertua,” kata Wan Saiful.

Johari kemudiannya mengalu-alukan permohonan maaf pembangkang itu.
Johari Abdul
“Ini bermaksud telah mohon maaf pada Tambun dan menarik balik kenyataan itu. Yang kedua, YB juga telah memohon keampunan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong kerana telah menyebut untuk itu saya terima.

“Dan menteri, saya anggap kita boleh selesaikan masalah ini dan permohonan maaf telah dibuat secara terbuka dan saya harap menteri juga boleh menerima keadaan ini,” kata Johari.

Susulan itu, Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi (BN-Bagan Datuk), yang memfailkan usul itu di Dewan Rakyat, berkata dia bersetuju menarik balik usul tersebut.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-