Thursday, July 18, 2024

Zahid tarik balik saman fitnah ke atas Malaysiakini

malaysiakini.com
Diterbitkan: Jul 18, 2024 1:24 PM
Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi telah menarik balik saman fitnahnya terhadap Malaysiakini.

Dia mendedahkan perkara itu menerusi satu hantaran di Facebook hari ini.
Tindakan sivil itu adalah berhubung artikel berita berhubung kes rasuah Yayasan Akalbudi terhadap Zahid. Bagaimanapun, pihak pendakwaan telah menarik balik kes jenayah terhadapnya.

Dalam hantaran di media sosialnya, Zahid berkata dia memfailkan tindakan sivil itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 24 Mac 2021 berhubung 22 laporan berita berhubung perbicaraan jenayahnya yang sedang berjalan.

“Walaubagaimanapun, oleh kerana prosiding jenayah tersebut telahpun dilupuskan oleh Mahkamah Tinggi Jenayah pada 4 September tahun lalu, saya telah dinasihatkan oleh pihak peguam saya untuk tidak lagi meneruskan prosiding saman fitnah terhadap Malaysiakini.

“Ini bagi menghormati keputusan Mahkamah Tinggi tersebut dan tidak memprejudis pihak-pihak yang terlibat.

“Walaupun tindakan yang dilakukan oleh defendan-defendan telah mencemar nama baik dan memberikan sentimen negatif terhadap diri saya - namun setelah mempertimbangkan nasihat peguam dan melihat kepada perkembangan semasa, saya telah mengambil keputusan untuk tidak memanjangkan isu ini dan berharap defendan-defendan lebih bertanggungjawab dan telus ke atas semua laporan-laporan yang diterbitkan terhadap saya selepas ini,” katanya.

Zahid juga berharap agar laporan-laporan yang berbaur fitnah dan selektif seperti yang dikeluarkan sebelum ini tidak berulang lagi pada masa akan datang.

Tahun lalu, pihak pendakwaan memohon penarikan balik kes itu, membawa kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan pelepasan tidak berjumlah kepada pembebasan (DNAA).

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-