Monday, August 26, 2024

‘Zahid berbohong, tiada siapa panggil saya Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty'

malaysiakini.com
Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan: Aug 26, 2024 10:55 AM
Dr Mahathir Mohamad mendakwa Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi berbohong kerana tiada siapa yang pernah memanggil bekas perdana menteri itu sebagai 'Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty'.

Plaintif itu memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa dia tidak pernah mempunyai kad pengenalan (IC) yang memaparkan bahwa dia mempunyai nama seumpama itu.

“Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty, ia adalah satu pembohongan. Tidak ada IC yang menunjukkan nama saya sebegitu sejak saya lahir sehingga saya masuk universiti dan tamat pengajian.

“Tiada siapa pernah rujuk nama saya sebagai Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

"Ia tidak pernah ditulis di mana-mana sehingga Zahid membuat kenyataan kononnya dia ada IC Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty. Itu satu pembohongan Zahid," kata pemimpin berusia 99 tahun itu ketika perbicaraan kes saman fitnah hari ini.

Dia mendakwa presiden Umno itu membuat kenyataan tersebut emasa berucap pada mesyuarat Umno bahagian Kelana Jaya pada 30 Julai 2017.

Mahathir mendakwa semasa ucapan itu, Zahid mendedahkan salinan kad pengenalan lama plaintif, yang kononnya memaparkan namanya sebagai “Mahathir a/l Iskandar Kutty”.

Dalam pernyataan pembelaannya, Zahid menafikan bahawa kenyataan itu berniat jahat, memfitnah atau menjejaskan reputasi awam Mahathir.

Ahli Parlimen Bagan Datuk itu mendakwa bahawa nama “Mahathir, anak Iskandar Kutty” merujuk kepada individu tersebut berdasarkan maklumat dalam salinan lama kad pengenalan.

Defendan mendakwa dia tidak mempunyai kawalan ke atas mana-mana penerbitan video berhubung kenyataannya di platform media.

Firma guaman Shahrul Hamidi dan Haziq mewakili Zahid.

Peguam Muhammad Rafique Rashid Ali bertindak untuk Mahathir.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-