Monday, September 2, 2024

Kenyataan MCCBCHST 'berbau hasutan' — Presiden peguam Muslim

malaysiakini.com
Diterbitkan: Sep 2, 2024 6:32 PM
Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) Muhamad Hisham Marzuki menyifatkan kenyataan Majlis Perundingan Malaysia bagi Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Taoisme (MCCBCHST) terhadap penempatan pegawai agama Islam di jabatan kerajaan sebagai tindakan yang 'berunsur hasutan'.

Katanya mengurangkan syiar Islam kepada sekadar upacara bersifat Islamofobia.

“Tindakan oleh pihak-pihak tertentu yang terus memainkan propaganda bahawa apa sahaja berkaitan Islam atau syariah tidak mempunyai tempat dalam ruang awam di negara kita yang tercinta, kecuali untuk tujuan upacara kecil, berbau Islamofobia, yang berakar umbi daripada kebencian terhadap umat Islam dan badan agama di Malaysia,” katanya.

Menurut Muhamad Hisham tindakan kerajaan yang didakwa itu tidak melanggar perlembagaan atau pencerobohan hak.
Dia memberi maklum balas terhadap kenyataan MCCBCHST yang menyuarakan kebimbangan mengenai laporan yang menyatakan bahawa pegawai daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan ditempatkan di jabatan kerajaan bagi memastikan keputusan selaras dengan prinsip Islam.

“Tindakan ini berpotensi menjejaskan jaminan perlembagaan termasuk hak asasi yang dijamin oleh Perkara 5 hingga 13, yang juga membentuk struktur asas perlembagaan,” kata kumpulan tersebut.

Malaysiakini sedang mendapatkan penjelasan daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar dan Jakim berhubung laporan ini.

Sementara itu, Muhamad berkata Islam terkandung dalam sumpah Yang di-Pertuan Agong, menurut Perkara 37(1) Perlembagaan Persekutuan.

Dia juga merujuk kes Lina Joy, yang mendapati Islam itu "cara hidup yang lengkap merangkumi semua bidang aktiviti manusia.”

Muhamad turut memetik kes Herald yang menetapkan kewajipan persekutuan untuk menggalakkan umat Islam mematuhi amalan Islam.

“Persepsi dalam kenyataan MCCBCHST tersebut mengelirukan pemahaman awam dan tidak selaras dengan kedudukan Islam seperti yang dipegang dalam kes-kes yang telah diputuskan di atas,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-