Saturday, September 14, 2024

PAS takkan sertai PH ‘dalam apa jua bentuk’, tegas Hadi

freemalaysiatoday.com
Mohamad Fadli
14 Sep 2024, 12:00 PM

Presiden PAS itu berkata, partinya tetap teguh mempertahankan PN.
Presiden PAS Hadi Awang berkata, partinya memilih perpaduan umat Islam dan bukan Islam yang tidak ekstrem.

TEMERLOH: PAS tidak berhasrat menyertai Pakatan Harapan (PH) dalam ‘apa-apa jua bentuk, tegas Hadi Awang.

Dalam ucapan dasarnya pada Muktamar Tahunan PAS kali ke-70, presiden PAS itu berkata, partinya tetap teguh mempertahankan Perikatan Nasional (PN).

PAS tetap berdiri teguh mempertahankan PN dan menghidupkan Muafakat Nasional (MN) yang sebenar, katanya tanpa menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai MN yang dimaksudkannya.

(PAS) tidak sesekali berhasrat untuk menyertai Pakatan Harapan (PH) dalam apa-apa jua bentuk.

PAS sebelum ini pernah bekerjasama dengan PKR, parti tonggak PH, dan DAP atas tiket Pakatan Rakyat, namun gabungan itu terbubar pada 2015 selepas DAP dan PAS tidak lagi sehaluan.

Selepas kalah pada PRU 2018, PAS dan Umno memeterai Piagam Muafakat Nasional pada akhir 2019 namun kerjasama atas platform penyatuan ummah itu juga gagal apabila PAS menyertai Bersatu membentuk PN pada 2020, selepas lima bulan di Putrajaya.

Sementara itu, Hadi dalam ucapannya hari ini berkata, PAS memilih perpaduan umat Islam dan bukan Islam yang tidak ekstrem, dalam kalangan mereka yang menerima Islam sebagai penyelesaian dan menerima tokoh Islam sebagai pemimpin.

“PAS akan terus beristiqamah mengenali kalangan yang ikhlas menerima Islam adalah penyelesaian dan menolak kalangan yang telunjuknya lurus, tetapi kelengkengnya berkait.

Ini bagi menjamin ‘keindukan’ Islam dan Melayu kekal terpelihara di tanah air tercinta ini, katanya.

Muktamar Tahunan PAS ke-70 berlangsung di Kompleks Al-Makmur, Kerdau, Temerloh, bermula Rabu, dengan acara kemuncak pada hari ini dan esok.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-