Sunday, September 8, 2024

Sijil halal: Sikap ekstrem DAP terhadap Islam

harakahdaily.com
September 8, 2024
Dr Muhammad Khalil Abdul Hadi

KUALA TERENGGANU: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Muhammad Khalil Abdul Hadi melihat kenyataan pemimpin DAP berhubung sijil halal adalah satu contoh sikap ekstrem dan melampau parti itu terhadap Islam.

“Kita tak nafi ada kelemahan dalam proses pensijilan halal yang wajar dimurni dan diperkasakan untuk kemudahan rakyat,” ujarnya dalam satu hantaran di laman sosialnya, hari ini.

Sepatutnya, kata beliau rakyat Malaysia berbangga kerana sijil Halal Malaysia antara yang terbaik di dunia dan diiktiraf negara-negara lain.

“Tapi itulah sikap DAP, mereka tuduh orang lain ekstrem padahal mereka yang sebenarnya ekstrem, lagi-lagi benda berkait Islam,” ujarnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Dakwah dan Pemerkasaan Syariah Negeri Terengganu.

menyatakan demikian susulan kenyataan Teresa Kok mengenai sijil halal.

Kelmarin, Naib Presiden DAP itu berkata cadangan mewajibkan restoran dan syarikat makanan yang tidak menyajikan daging babi serta alkohol mendapatkan pensijilan halal berpotensi menambah beban kepada perniagaan selain mungkin menjadikan Malaysia sebagai bahan ejekan di luar negara.

Teresa juga mendakwa pengenalan pensijilan halal secara wajib akan menambahkan kos pentadbiran.

Khamis lalu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengkaji cadangan untuk mewajibkan restoran dan syarikat makanan di negara ini memiliki sijil halal kecuali restoran yang menghidangkan daging babi atau minuman beralkohol. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-