Friday, October 25, 2024

Permohonan maaf bukti ‘Bossku’ diperdaya, kata Umno

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
25 Oct 2024

Umno berkata kenyataan Najib Razak menunjukkan keperibadian luhur yang murni serta kecintaan tidak berbelah bahagi kepada rakyat dan negara.
Dalam kenyataan semalam Najib Razak mengaku amat terluka setelah mengetahui segala kecurangan berlaku dalam 1MDB ketika berada bawah pengawasannya.

PETALING JAYA: Permohonan maaf Najib Razak berkait skandal 1MDB membuktikan bekas perdana menteri diperdaya pihak tidak bertanggungjawab dan cuba mengambil kesempatan bagi meraih keuntungan atas tipu daya itu.

Setiausaha Agung Umno, Asyraf Wajdi Dusuki, berkata kenyataan itu juga menunjukkan keperibadian luhur Najib yang murni serta kecintaan tidak berbelah bahagi kepada rakyat dan negara.

“Umno yakin kenyataan tersebut datangnya dari hati nurani yang suci dan tulus menzahirkan perasaan ikhlas Najib,” katanya dalam kenyataan.

Semalam, dalam kenyataan dibacakan anaknya, Nizar, perdana menteri keenam itu mengaku beliau amat terluka setelah mengetahui segala kecurangan berlaku dalam 1MDB ketika berada bawah pengawasannya.

Najib juga kekal menyatakan beliau tidak bersalah, sebaliknya menyalahkan ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low dan eksekutif Petrosaudi.

Permohonan maaf Najib itu dibuat enam hari sebelum Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan sama ada beliau perlu membela diri dalam kes rasuah 1MDB yang bermula lima tahun lalu.

Terdahulu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim turut menerima baik permohonan maaf secara terbuka yang dibuat Najib.

Najib sebelum ini dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta bagi kes salah guna kuasa, pengubahan wang dan pecah amanah jenayah dalam kes SRC International, melibatkan dana berjumlah RM42 juta.

Bagaimanapun, Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan pada Februari lalu bersetuju memendekkan hukuman penjara Najib kepada enam tahun dan denda dikurangkan separuh.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-