Tuesday, June 21, 2016

Sertai Pakatan Pembangkang jika tidak mahu 'bungkus' di Selangor, Perak & hilang Kelantan, amaran Kit Siang kepada PAS

 AIDCNEWS
AIDCNews – Penasihat DAP, Lim Kit Siang hari ini memberi amaran jika PAS kekal bersendirian dan tidak menyertai pakatan pembangkang, parti Islam itu dijangka akan ‘bungkus’ di Selangor dan Perak serta bakal kehilangan pemerintahan di Negeri Kelantan.

Ramalan Kit Siang itu dibuat berdasarkan jumlah undi yang diperolehi PAS di Sungai Besar (6,902 undi) dan Kuala Kangsar (5.684 undi) pada Pilihan Raya Kecil (PRK), Sabtu lalu.

“PAS memperolehi 18,296 undi di Sungai Besar dan 13,136 undi di Kuala Kangsar pada PRU 2013.

“Mereka kehilangan 11,394 undi di Sungai Besar dan 7,452 undi di Kuala Kangsar dalam PRK lalu,” kata Kit Siang dalam satu kenyataan hari ini, yang membandingkan jumlah undi PAS ketika berada dalam gabungan pembangkang-Pakatan Rakyat- dan di luar gabungan itu.

Kit Siang menegaskan PAS hanya tewas dengan majoriti tipis 399 undi di Sungai Besar pada PRU ke-13 disebabkan faktor sokongan DAP dan PKR atas nama Pakatan Rakyat.

Menurutnya, jika PAS terus kekal bersendirian parti Islam itu diramalkan akan bungkus di Selangor dan Perak pada PRU 14.

“PAS akan menyusut daripada mempunyai 15 kerusi DUN di Selangor, dan lima kerusi di Perak pada PRU ke-13 sehingga langsung tidak mempunyai kerusi, sepertimana yang berlaku dalam tahun 2004.

“Pada PRU ke-14, PAS Kelantan bakal berdepan kemungkinan untuk hilang kuasa ke atas negeri yang telah ditadbirnya sejak 1990, selama 23 tahun di bawah (Almarhum) Nik Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar,” katanya memberi peringatan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-