Wednesday, October 26, 2016

Usul pindaan RUU355 tidak muncul, adakah Hadi Awang sudah dipermainkan Perdana Menteri?

KUALA LUMPUR, 26 OKT:   Ahli Parlimen Bandar Kuching Chong Chieng Jen hari ni mempersoalkan sama ada Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah diperalat Perdana Menteri Najib Razak melibatkan ususl pindaan RUU355.

“Boleh kita tau, adakah (ada) udang di sebalik batu atau persetujuan sulit antara Marang dan Pekan (Perdana Menteri Najib Razak) supaya usul ini dinaikkan dan memecahbelahkan pembangkang supaya UMNO boleh terus tadbir negara ini?” soalnya mencelah perbahasan Abdul Hadi di Dewan Rakyat tengah hari tadi.

Beliau menzahirkan rasa hairan kerana Presiden PAS itu seolah-olah merelakan diri diperalat oleh Najib Razak apabila usul tersebut dimasukkan dalam aturan urusan mesyuarat untuk dibahas, namun tidak muncul-muncul.

“Adakah Marang sedar bahawa tindakan itu telah memecahkan perpaduan pembangkang dan juga musnahkan harapan rakyat yang hendak menyelamatkan negara ini daripada genggaman UMNO?

“Ia juga telah menggugat asas pembentukan Malaysia yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,” katanya sambil menegaskan bahawa Perlembagaan Persekutuan perlulah didaulatkan kerana ia merupakan asas persetujuan Sabah dan Sarawak menyertai Persekutuan Malaysia.

“Saya juga nak tanya Marang adakah YB sedar walaupun sekarang usul (itu) telah diturunkan walaupun ia telah dinaikkan sebelum ini, Ahli-Ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak takkan sokong kerana ia melanggar terma persetujuan membentuk Malaysia,” kata Pengerusi DAP Sarawak itu.

Hadi kemudian berkata naik turun usul persendiriannya itu merupakan urusan Speaker.

“Bukan urusan saya. Saya kemukakan usul, terpulang pada mereka nak letak nombor satu, tujuh, 40.

“Ada udang ke, ikan ke, buaya, saya tak tahu. Ini terpulang,” kata Presiden PAS itu.

 – Roketkini.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-