Monday, December 12, 2016

Obsesi ganti PAS boleh jadi punca kejatuhan AMANAH

Zikri Kamarulzaman
Konvensyen Kebangsaan Parti Amanah Negara (AMANAH) yang julung kali diadakan telah berakhir semalam dengan cabaran yang boleh memakan diri pembangkang dan meletakkan parti serpihan PAS itu dalam kedudukan yang sukar.

AMANAH yang baru setahun jagung itu menyatakan bahawa telah bersedia untuk menewaskan PAS pada pilihan raya umum akan datang - satu tindakan yang mungkin boleh menjejaskan prestasi pembangkang untuk memenangi pilihan raya melalui pertandingan satu lawan satu dengan BN.

Presiden AMANAH, Mohamad Sabu pada mulanya memberi gambaran bahawa musuh parti itu adalah BN, bukan PAS semasa berucap merasmikan konvensyen tersebut pada hari Sabtu yang lalu.

Bagaimanapun, lain pula yang berlaku menjelang pengakhiran ucapan penutup beliau dengan mengisytiharkan AMANAH mempunyai peluang yang cerah untuk menawan Kelantan dan Terengganu.

Ia adalah cabaran langsung kepada PAS yang telah menguasai Kelantan sejak 1990 manakala presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula membuat gerak kerja dari Terengganu.

"Nyah kamu!" laung Sabu ketika berucap mengenai usaha menawan Kelantan daripada PAS.

Terdahulu, Ketua Pemuda AMANAH Sany Hamzan turut mengeluarkan kenyataan sama dengan berkata parti itu akan meletakkan calon di mana sahaja PAS bertanding.

"Dua penjuru, tiga penjuru, empat penjuru, kita akan berjuang!" teriak Sany.

Pengajaran tidak dipelajari

Cabaran sedemikian telah diutarakan oleh para penganalisis politik termasuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai pertembungan pelbagai penjuru yang berkemungkinan besar dalam memihak kepada BN.

Ia juga mengabaikan keputusan pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada bulan Jun yang lalu dengan PAS terus bertelagah dengan AMANAH menyebabkan BN menang mudah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-