Monday, March 19, 2018

Manifesto: PAS tawar lupus GST juga


PAS bersama Gagasan Sejahtera melancarkan manifestonya pada malam ini dengan menyenarikan sembilan teras serta 20 tawaran utama.

Pelancaran manifesto yang disempurnakan oleh Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu turut dihadiri wakil daripada Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN), dan BERJASA

Semasa pelancaran manifesto berkenaan di sebuah hotel di Cyberjaya, terdapat juga gimik yang dilakukan iaitu sepuluh orang pemuda memasuki dewan tempat berlangsungnya acara itu dengan membawa 10 bendera Malaysia.

Antara perkara menarik yang ditawarkan PAS dan Gagasan Sejahtera itu ialah menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan menggantikannya dengan sistem percukaian yang lebih adil.

Antara yang dicadangkan PAS ialah pelaksanaan Cukai Atas Simpanan Korporat dan Cukai Saham di Bursa Saham Malaysia

Gagasan Sejahtera juga berjanji untuk melupuskan hutang peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi meringkan bebanan anak muda.

Melalui langkah itu kata PAS ia menjadi inisiatif permulaan ke arah pelansakaan pendidikan percuma.

Seperti Pakatan Harapan (HARAPAN) PAS juga mencadangkan pengecualian duti eksais bagi pembeli kenderaan pertama bagi enjin di bawah 1.3cc.

Namun berbeza dengan HARAPAN, PAS menawarkan skim pinjaman tanpa faedah (qardul hasan) bagi pembeli kenderaan pertama.

Tidak pula dinyatakan sama ada skim berkenaan disediakan oleh bank atau kerajaan.

Patut makin lama makin turun

Sementara itu, semasa sidang media pula, ketika ditanya sama ada PAS akan turut menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar bagi semua mata pelajaran di sekolah vernakular, Abdul Hadi tidak menjawab soalan itu dengan jelas.

Sebaliknya, kata Abdul Hadi, berdasarkan kajian yang dibuat Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) menunjukkan sekiranya pendidikan dibuat dalam bahasa ibunda, kemajuan akan lebih mudah dicapai.
"Semua negara yang pendidkan (menggunakan) bahasa ibunda mencapai kemajuan. Jerman, Jepun, China, Korea.

"Negara yang mengguna bahasa asing dalam pendidikannya memakan masa yang panjang, merugikan masa, tak boleh melahirkan ilmuan yang mencukupi kerana memakan masa," katanya.

Anggota parlimen Marang itu menambah pendirian itu bukan bermakna PAS mahu menghapuskan "bahasa asing".

BacaPilih PAS masalah kos sara hidup boleh selesai

"Bahasa asing penting untuk menimba ilmu dari pelbagai pihak. tetapi untuk mengilmukan rakyat sebanyak-banyaknya mestilah dengan bahasa ibunda.

"Bahasa ibunda ini disamping bahasa kebangsaan termasuklah bahasa yang digunakan bangsa di Malaysia ini (iaitu) Cina, Tamil, Iban," katanya.

Ditanya pula mengenai hasrat PAS untuk menstruktur semula kadar bayaran tol, Abdul Hadi berkata perkata itu akan dibuat kajian terlebih dahulu sebelum dilaksanakan.

"(Menstruktur semula) kadar tol, mesti dikaji semula perundingan antara kerajaan dan pihak yang kenakan tol.

"Sepatutnya tol makin lama makin turun (harga), bila selesai (ia) dihapuskan bukan makin lama (harga) makin naik. Itu kita akan lakukan insya-Allah," kata Hadi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-