Monday, February 18, 2019

MB: Surat sokong PM perkasa Islam, bukan tolak Umno di Semenyih

Diterbitkan 7 jam yang lalu pada 17 February 2019

Oleh Abdul Rahim Sabri

Ahmad Samsuri Mokhtar menjelaskan sokongan terhadap perdana menteri sama seperti sokongan PAS kepada kerajaan menentang ICERD.
 ― Foto oleh Shafwan Zaidon

KEMAMAN, 17 Feb — PAS menafikan dakwaan perdana menteri bahawa surat yang ditandatangani kelmarin berkaitan tidak menyokong Umno dalam pilihan raya kecil di DUN Semenyih.

Ahmad Samsuri Mokhtar menjelaskan surat itu tentang perakuan mendokong kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memperkasa agenda Melayu, Islam dan rakyat, lapor Sinar Harian.

Justeru menteri besar Terengganu, antara yang menemui Dr Mahathir di Yayasan Albukhary, menganggap kenyataan tokoh itu “perang psikologi” menjelang pilihan raya kecil 2 Mac ini.

“Jadi PAS berdiri di belakang perdana menteri dalam agenda itu dan tiada kaitan dengan PRK DUN Semenyih,” katanya.

Kenyataan rasmi bakal dikeluarkan petang ini.

Bekas setiausaha politik presiden PAS itu juga menjelaskan sokongan terhadap negarawan itu sama seperti sokongan PAS kepada kerajaan menentang perjanjian antarabangsa ICERD.

Hari ini Dr Mahathir menjelaskan penafian pimpinan PAS bahawa mereka tidak akan menyokong Umno di Semenyih kerana Pakatan Harapan tidak meletakkan calon DAP.

“Bila saya dengar penafian, terpaksa saya sebut apa yang berlaku...pengakuan mereka, kali ini mereka tidak akan sokong Umno,” katanya kepada media.

“Tetapi mereka tak cakap akan sokong Bersatu atau PH dan mereka (PAS) tak akan hadir (semasa penamaan calon) tapi kita lihat hadir juga.”

Pertemuan pada Jumaat lalu itu turut dihadiri Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-