Friday, July 30, 2010

Di mana letaknya kekuatan Pakatan Rakyat.

 Pakatan Rakyat yang dianggotai oleh DAP, PAS dan PKR telah nampak kelihatan mendapat sokongan besar dari rakyat pada PRU-12 yang lepas. Selepas itu telah berjaya pula menang dalam beberapa PRK yang diadakan. Adakah ini boleh dijadikan kayu pengukur menunjuk kan kekuatan parti iyu?

Sebenarnya telah ujud beberapa faktor sementara berlaku pada dan selepas PRU-12 yang telah menyebabkan PR nampak mendapat sokongan. Faktor utama ialah berkenaan bekas pemimpin UMNO. Kini ianya sudah di selesaikan.

Lain2 faktor juga sudah dapat diselesaikan dengan sendiri nya apabila berlaku beberapa kekecohan dalam pimpinan PKR dan cara pemerintahan DAP di P pinang dan PR di Selangor. Rakyat semakin sedar dan hilang sokongan nya terhadap PR. Tsunami PRU-12 tidak mungkin akan terjadi pada PRU-13 akan datang.

BN walaupun nampak sedikit muram kerana 'hilang' sokongan kaum bukan melayu terhadap MCA, MIC dan Gerakan. Sebenarnya kedudukan UMNO semakin bertambah kukuh selepas PER-12. Kedudukan UMNO akan semakin kuat jika persempadanan semula dapat terlaksana sebelum PRU-13.

Sebaliknya Pakatan Rakyat semakin bertambah muram. PAS semakin tidak digemari oleh kaum melayu/Islam setelah bersengkokol dengan DAP dan PKR. Penyokong2 PAS sedar bahawa perjuangan PAS sudah bertukar haluan. Kejujuran PAS memperjuangkan Islam sudah jauh tersasar dari target asal nya.

Penyokong2 PAS sudah bosan dan tidak lagi berminat dengan perjuangan PAS. PAS semakin tidak digemari oleh kaum melayu yang benar2 cintakan tanah air nya. Cuma pemimpin2 PAS sahaja yang merasakan diri mereka sangat disukai oleh penyokong2 nya. Sedangkan perbuatan pemimpin2 PAS yang terlalu taksub dengan DAP itu telah membuat penyokong2 nya meluat.

Berkenaan PKR tidak perlu dihuraikan. Parti itu pasti akan mati merana makan diri sendiri. Ianya akan jadi sama seperti parti Semangat 46 pimpinan Ku Li yang telah dibubarkan. Kekuatan PKR se mata2 bergantung kepada penyokong2 PAS dan DAP sahaja. Penyokong2 dari PKR itu sendiri sudah banyak yang lari keluar termasuk beberapa pemimpin2 nya sendiri.

PRU-13 pasti akan melenyapkan PAS dan PKR, seterusnya melemahkan DAP.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-