Tuesday, September 1, 2015

Tindakan ke atas peserta Bersih 4 luar negara tak masuk akal

oleh Robin Stanley Augustin
SEKILAS PANDANG: Beratus-ratus ribu peserta perhimpunan Bersih 4 di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching berbuat demikian secara aman dan tidak menghadapi masalah dengan pihak berkuasa.

Mereka akan meneruskan kehidupan mereka, dengan kenangan semasa perhimpunan ini, mengetahui yang mereka telah melaksanakan hak-hak dan menyuarakan pendapat mereka.

Walau bagaimanapun perkara yang sama tidak boleh dikatakan bagi rakyat Malaysia di luar negara yang mengambil bahagian dalam perhimpunan-perhimpunan Bersih 4 di seluruh dunia, termasuk di bandar-bandar seperti London, New York, Sydney dan Rio de Janeiro.

Putrajaya telah menyaraskan peserta-peserta tersebut.

Ini akan dilakukan menurut laporan Bernama, yang berkata Wisma Putra akan mendapatkan maklumat mengenai rakyat Malaysia yang mengambil bahagian dalam perhimpunan-perhimpunan Bersih 4 di luar negara, untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka.

Timbalan Menteri Luar Negeri, Reezal Merican Naina Merican yang berkata sedemikian, berkata identiti rakyat Malaysia ini akan diserahkan kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk diambil tindakan.

"Rakyat Malaysia terbabit tidak seharusnya dilepaskan daripada tindakan kerana mereka telah melakukan perbuatan yang boleh menjatuhkan imej negara di peringkat antarabangsa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat perwakilan Pemuda Umno Rompin pada 30 Ogos.

“Kita bukan tidak mempunyai ruang yang luas untuk mana-mana pihak bercakap. Ini bukan negara kuku besi… "kata beliau sambil menambah bahawa rakyat Malaysia di luar negara perlu menjaga nama dan tradisi negara.

Reezal berkata tindakan menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di luar negara, adalah tidak wajar.

"Saya sendiri ada masanya mempunyai pandangan yang kritikal tetapi saya mengikut saluran yang difikirkan wajar dan mematuhi undang-undang," katanya.

Adakah Reezal tidak nampak ironi dalam kenyataannya?

Adakah dia tidak sedar yang ianya kedengaran mengarut?

Apa yang rakyat Malaysia lakukan di luar negara adalah urusan mereka.

Mereka mesti mematuhi undang-undang di negara-negara ini.
Jika negara-negara atau bandar-bandar di mana perhimpunan Bersih 4 luar negara dijalankan, membenarkan orang ramai berhimpun secara bebas, jadi siapakah Reezal atau Putrajaya untuk menghukum peserta-peserta Bersih 4?

Tambahan pula, bukankah cubaan membawa tindakan undang-undang terhadap peserta-peserta Bersih di luar negara, membazirkan wang pembayar cukai?

Bagaimanakah peserta Bersih 4 di luar negara mencemarkan reputasi negara?

Di negara-negara maju, rakyatnya berkumpul secara aman sepanjang masa untuk membantah atau memperjuangkan sebab-sebab tertentu.

Apa yang mencemarkan reputasi negara kita adalah pemimpin-pemimpin yang dikaitkan dengan skandal kewangan.

Reezal berkata Malaysia bukan sebuah negara kuku besi.

Tetapi, negara-negara yang bukan kuku besi mengendalikan kes fitnah atau penghingaan melalui saman undang-undang.

Kerajaan-kerajaan negara-negara ini bersikap terbuka, telus dan bertanggungjawab.

Mereka tidak mengharamkan penerbitan, menghalang laman-laman web atau mengharamkan baju kuning.

Akhir sekali, penulis mesti menyatakan bahawa tindakan rakyat menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap pemimpin-pemimpin mereka, bukannya tidak wajar.

Rakyat yang cintakan negara dan mempunyai sebab yang sah untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka boleh menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap pemimpin, kerajaan dan parti pembangkang mereka di mana sahaja dan bila-bila masa.

Ramai orang perlu ingat bahawa sekarang abad ke-21, dan kebebasan bersuara adalah satu kenyataan.

- See more at: http://bm.theantdaily.com/Terkini/Tindakan-ke-atas-peserta-Bersih-4-luar-negara-tak-masuk-akal#sthash.mZsUWX31.dpuf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-