Thursday, October 12, 2017

PAS tolak kerjasama pilihan raya Umno

Minderjeet Kaur
October 12, 2017

Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan berkata jawatankuasa pusat PAS memutuskan tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti politik.

PETALING JAYA: PAS menolak cadangan membentuk kerjasama pilihan raya dengan Umno untuk pilihan raya umum ke-14 akan datang.

Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan berkata PAS akan kekal bebas dan menjadi kuasa ketiga kepada kerajaan dan pembangkang.

“Umno ketika ini bukan pilihan untuk bekerjasama pada pilihan raya nanti,” katanya, dan menambah begitu juga parti politik lain.

“Kita berjuang bukan untuk kuasa semata-mata tetapi juga untuk meneruskan prinsip dan perjuangan menurut Islam,” katanya kepada FMT.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa yang berkata Umno memberikan mandat kepada presiden mereka, Datuk Seri Najib Razak untuk berunding mengenai kerjasama pilihan raya dengan PAS.

Annuar dilaporkan berkata keadaan buat ketika ini nampak positif dan kerjasama seperti itu pasti disokong ramai orang Melayu yang khuatir mengenai perpaduan orang Melayu.

Takiyuddin bagaimanapun berkata jawatankuasa pusat PAS tahun ini memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan mana-mana parti politik.

“Keputusan ini dibuat selepas PAS memutuskan hubungan dengan DAP. Kita semua terikat dengan keputusan itu. Terpulang kepada Umno atau parti lain untuk bekerjasama dengan kita, tetapi kita terikat dengan keputusan itu,” kata ahli Parlimen Kota Bharu.

Beliau menambah PAS tidak berhasrat untuk berunding mengenai pembentukan suatu pakatan, atau bekerjasama dengan parti politik lain.

“Oleh kerana kita terikat dengan keputusan itu, kita tidak boleh memulakan apa jua pakatan,” tambahnya.

Beliau berkata parti itu sedar Gagasan Sejahtera yang diterajui PAS, yang menganggap gabungan tu sebagai blok politik ke-3, masih lemah ketika ini.

Beliau bagaimanapun yakin sokongan dan misi PAS pada PRU14, yang mesti diadakan pada pertengahan tahun depan.

Sejak lebih sedekad lalu, politik Malaysia menyaksikan pertarungan antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat, yang dianggotai PAS.

PAS bagaimanapun meninggalkan gabungan itu kerana perbalahan dasar, terutamanya dengan DAP. Keadaan itu membawa pembentukan gabungan baharu, Pakatan Harapan, yang terdiri daripada DAP, PKR, PPBM dan Amanah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-