Saturday, July 21, 2018

Najib 'tak sepenuhnya bohong' tentang LRT3, kata Tony Pua

Koh Jun Lin
Diterbitkan 21 Jul 2018, 10:58 malam


Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak tidak sepenuhnya berbohong apabila beliau mempersoalkan angka yang dikeluarkan kerajaan Pakatan Harapan mengenai kos projek LRT3, dakwa Anggota Parlimen Damansara, Tony Pua.

Menurut Tony Pua, hal ini kerana MP Pekan itu mungkin tidak sedar kos projek itu telah meningkat walaupun Najib menandatangani Kontrak Pakej Kerja (WPC) untuk projek itu.

Pegawai khas kepada menteri kewangan juga berkata perkara tersebut menunjukkan kerajaan terdahulu kurang kawalan terhadap projek-projeknya yang mengakibatkan kos meningkat tinggi daripada apa yang dirancang sebelumnya.

"Najib tidak sepenuhnya berbohong apabila beliau berkata, 'Bukan, (kos) bukan RM30.5 bilion'. Beliau mengatakan separuh daripada fakta. Kenapa? Sebab mungkin beliau tidak pernah menelitinya.

"Jadi, beliau membiarkan projek itu menjadi tidak terkawal (kos). Beliau hanya nampak RM10 bilion, beliau tidak melihat (kos) tambahan, tambah itu, tambah ini... Akhirnya beliau menandatangani Kontrak Pakej Kerja (WPC) untuk RM15.8 bilion.

"Beliau (Najib) duduk dalam jawatankuasa yang dipengerusikan dirinya itu dan beliau menandatanganinya (kontrak).

"Tetapi terdapat banyak pakej. Beliau (Najib) tidak mencampurkan kesemuanya untuk mendapatkan angka RM15.8 bilion.... jadi beliau mungkin menyampaikan separuh sahaja daripada faktanya," kata bekas anggota Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) yang menyiasat 1MDB itu pada suatu forum di Petaling Jaya, malam tadi.

Pentadbiran BN berkata projek LRT3 memakan belanja RM9 bilion untuk pembinaan dan kos tambahan RM 1 bilion untuk pengambilan tanah.

Bagaimanapun, pentadbiran Pakatan Harapan mengumumkan kos landasan keretapi sepanjang 37 kilometer itu telah meningkat menjadi RM31.65 bilion.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-