Saturday, October 20, 2018

Soi Lek: 'bila ayah beri wang, adakah anda bertanya sama ada dia curi?'

Kow Gah Chie & Ng Xiang Yi 
Diterbitkan 20 Okt 2018, 9:54 pagi 


Bekas Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak mengagihkan sejumlah RM470 juta kepada parti-parti BN pada pilihan raya umum 2013. Dari jumlah tersebut, RM16.5 juta pergi kepada MCA.

Bekas Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek telah pada Oktober 2015 mengakui MCA adalah antara parti BN yang menerima dana pilihan raya dari Najib.

Dalam temu bual dengan Malaysiakini pada hari Khamis, Chua berkata MCA tiada cara untuk mengetahui sumber pembiayaan itu.

"Saya sudah berkata terdapat wang (diberikan Kepada MCA). Tetapi masa itu (2013), tidak ada 1MDB. (Berita mengenai) 1MDB tidak diketahui. (Cakap-cakap mengenai) 1MDB hanya muncul pada 2014" katanya.

"Apabila orang memberi anda wang... apabila ayahmu beri anda wang, adakah anda akan tanya ayah anda dari mana datangnya wang itu? Adakah anda mencurinya? Adakah anda meminjam?" katanya.

"Anda hanya akan terima dengan suci hati, tidakkah anda setuju?" katanya.

"(Bahkan) Jika wang itu datang dari 1MDB, kami hanya pihak yang tidak bersalah.Bagaimana kami nak tahu asal-asul wang ini?" katanya.

1MDB, idea Najib ditubuhkan pada tahun 2009, bertujuan untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab kewangan dan melonjakkan ekonomi melalui pelaburan strategik.

Anak syarikat Kementerian Kewangan itu mula menarik perhatian selepas ia telah terlepas pembayaran balik pinjaman RM2 bilion pinjaman yang sepatutnya pada bulan Disember 2014.

Apabila ditanya sama ada MCA sepatutnya memulangkan wang itu sekarang selepas parti itu mengetahui ianya berasal dari 1MDB, Chua kata jawapan beliau akan menjadi tidak relevan kerana beliau tidak lagi ada kawalan ke atas dana MCA.

"Itu, anda perlu meminta kepimpinan (sekarang)," katanya.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-