Wednesday, February 26, 2020

Peguam cabar kesahan Lembaga Pengampunan diraja isu Anwar

Diterbitkan Hari ini 7:01 malam

BERITA

Peguam kontroversi Mohd Khairul Azam Abdul Aziz memfailkan saman untuk mencabar nasihat Lembaga Pengampunan terhadap Yang di-Pertuan Agong berkaitan kes liwat Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Katanya, beliau telah mengarahkan tetuan Messrs Raja Riza & Associates memfailkan writ saman yang menamakan lembaga itu dan Anwar sebagai defendan.

Ia difailkan di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sekitar jam 4.30 petang ini.

“Antara lain, saya ingin mempersoalkan komposisi Lembaga Pengampunan ketika itu yang ditubuhkan secara salah dan tidak menepati keperluan undang-undang di bawah Perlembagaan Persekutuan.

“Saya berpendapat bahawa sebagai pihak terkesan dalam isu ini, maka saya mempunyai hak untuk mengemukakan persoalan ini kepada Mahkamah bagi mendapatkan kepastian.

“Oleh itu, saya telah mengarahkan peguam cara saya untuk mengambil tindakan lanjut,” katanya merujuk kepada nasihat kepada agong pada 16 Mei.

Pada tarikh itu Anwar dibebaskan dari penjara selepas mendapat pengampunan penuh diraja dalam kes liwat melibatkan Mohd Mohd Saiful Bukhari Azlan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-