Saturday, October 1, 2022

Zaharin yang dipecat ajak rakyat tolak UMNO, BN bawah ‘penyamun’

agendaily.com
1/10/2022
Datuk Zaharin Mohd Yasin menyifatkan pemecatannya daripada UMNO adalah keputusan peribadi Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan konco-konco Kluster Mahkamah.

Pengkritik kuat Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Zaharin Mohd Yasin menyifatkan tindakan memecatnya daripada UMNO lebih kepada keputusan peribadi presiden parti itu dan konco-konconya dalam kluster mahkamah.

Malah, dia juga tidak akan patah semangat untuk mendedahkan kemungkaran politik Zahid yang dianggapnya sebagai “perompak, penyamun dan pencuri wang rakyat dan menerima rasuah jutaan ringgit untuk kepentingan peribadinya”.

Dalam kenyataan di Facebooknya hari ini, bekas Setiausaha UMNO Bahagian Bandar Tun Razak itu berkata dia tidak akan membuat rayuan berhubung keputusan itu, sebaliknya mengajak rakyat menolak UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan datang.

Menurutnya dia tidak menerima sebarang surat tunjuk sebab dan juga dihadapkan ke Lembaga Disiplin parti, sebelum keputusan pemecatan dibuat malam tadi.

Katanya UMNO bahagian di Parlimen Bandar Tun Razak juga tidak pernah membuat keputusan dan aduan rasmi kepada pejabat setiausaha agung untuk dia diambil tindakan disiplin.

“Keputusan ini lebih merupakan keputusan tindakan peribadi Presiden dan kuncu2 Kluster Mahkamahya. Dan dikira sebagai keputusan ‘mee segera’.

“Apakah tujuan? Hendak menutup mulut dan mematikan tangan saya dari menulis kemungkaran politik oleh presiden yang menyamun dan merompak dan menerima rasuah jutaan ringgit untuk kepentingan peribadinya?

“Jawabnya tidak. Mulut dan tangan saya tidak akan terhenti kerana tersingkir sebagai ahli UMNO. Malah menaikkan semangat saya terus mengajak rakyat Malaysia berbilang kaum menolak BN/UMNO di bawah kepemimpian seorang perompak, penyamun dan pencuri wang rakyat.

“Saperti mana saya telah jelaskan… Dalam pemecatan saya pertama dan kedua saya tidak membuat rayuan atas pemecatan saya,” katanya lagi.

Terdahulu, mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO malam tadi (30 September 2022) membuat keputusan memecat Zaharin daripada parti itu berkuat kuasa serta-merta mengikut Fasal 10.6 dibaca bersama Fasal 5.9.

Tindakan itu yang diumumkan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, diambil selepas Zaharin didapati melanggar Etika Ahli UMNO di bawah Fasal 20.9 Perlembagaan UMNO

Zaharin pernah dipecat daripada UMNO pada 1996 ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi pemangku presiden parti dan diterima balik pada 1998. Pemecatan kedua pada 2006 ketika UMNO diterajui Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum diterima semula pada 2009.

“Setelah 52 tahun menyokong UMNO. Sebagai orang ditanam perkaderan kiri, saya tahu dan sedar bahawa UMNO sebuah parti yang mempertahankan sistem kapitalis, dikuasai elit politik dan bangsawan, sistem yang selama ini saya pertahankan.

“Kini saya tidak menjadi ahli parti itu, maka saya tidak lagi berminat berjuang atas landasan kanan. Maka pilihan saya dalam mencari wadah perjuangan di masa depan jika mahu menyumbang perjuangan rakyat terbanyak, akan memilih parti yang berwadah kiri,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-