Friday, March 17, 2023

Isu air Kelantan: Suara Zahid ibarat ‘meriam buluh’, kata Ibrahim Ali

agendaily.com
17/03/2023
Presiden Putra, Datuk Ibrahim Ali menempelak Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) menempelak Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang kononnya berkata parti – yang kini bergabung bersama DAP di dalam Pakatan Harapan (PH) – boleh menyelesaikan isu air di Kelantan, jika memerintah.

Presiden Putra, Datuk Ibrahim Ali berkata UMNO yang kini bergabung membentuk kerajaan PH-Barisan Nasional (BN) memulangkan royalti kepada rakyat dan kerajaan Kelantan sebelum bercakap soal bekalan air bersih.

Menurut, kenyataan Zahid yang juga Timbalan Perdana Menteri, kerajaan PH-BN mengatakan masalah air Kelantan akan selesai sekiranya BN menang dan kembali memerintah negeri itu disifatkan sebagai ‘meriam buluh ketika waktu berbuka puasa’.

“Saya nak lihat, mampukah Zahid menasihati Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) supaya melunaskan royalti minyak mengikut perjanjian atau sanggupkah terus mengalas dosa yang akan menerima hukuman Allah kelak?

“Walaupun wujud perbedaan politik dan parti…namun hak yang termaktub dalam perjanjian wajib di hormati dan di laksanakan.

“Berjanji apa yang sudah termaktub dalam perjanjian dengan syarat undi UMNO dulu adalah suatu pendustaan yang amat mengaibkan dan memalukan,” katanya berucap merasmikan Persidangan Tahunan Putra Bahagian Pasir Mas di Bunut Susu, Pasir Mas hari ini (17 Mac 2023).

Dua hari lalu, Zahid merayu rakyat Kelantan supaya memberi peluang kepada UMNO untuk tempoh lima tahun pada Pilihan Raya Negeri (PRN) nanti, bagi menyelesaikan masalah bekalan air negeri ini.

Kata Zahid masalah air di Kelantan adalah janji UMNO yang akan diselesaikan sekiranya diberi peluang oleh rakyat.

“Bagi saya di Kelantan, masalah air mesti diselesaikan dan itu adalah janji UMNO dan Barisan Nasional (BN). Dalam keadaan ini, pengundi Kelantan perlu membantu UMNO untuk sekali ini.

“Cuba beri peluang untuk UMNO hanya untuk lima tahun sahaja, jika dirasakan tidak okay, boleh tukar semula,” katanya.

Mengulas lanjut, Ibrahim memberitahu, janji atau sumpah akan menjadi pemimpin bersih dan menolak rasuah lebih baik dan rakyat pasti akan menghargainya.

Katanya yang juga dikenali sebagai Tok Him, budaya janji sudah lapuk dan tidak releven dengan dunia hari ini apabila rakyat sudah bijak membuat penilaian khususnya golongan muda.

“Janji UMNO selama ini sudah bertimbun yang tidak di tunaikan. Apakah… masih tidak sedar bahawa zaman mempersendakan minda rakyat sudah berakhir.

“Dasar UMNO, selagi tidak di beri kuasa mentadbir negeri, tiada pertolongan kerajaan Pusat. Bagi menang UMNO dulu, baru ada pertolongan dan apa jua masaalah untuk di selesaikan. Perkara ini sungguh tidak ada hati budi dan tidak menghormati Perlembagaan negara,” katanya menurut Utusan.

Bekas Ahli Parlimen Pasir Mas itu berkata, Pas tidak mampu untuk membangun negeri tanpa wang atau peruntukan yang cukup kerana mereka tidak mempunyai pemimpin kreativiti dan inovasi.

Katanya, pemimpin Pas lebih suka berceramah dengan ungkapan retorik sepanjang masa walaupun Kelantan mempunyai sumber berpotensi untuk dimajukan.

“Jika dapat royalti minyak pun, belum tentu akan di guna sebaik mungkin untuk kepentingan rakyat,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-