Saturday, June 10, 2023

Apa nasib UMNO selepas ini… ‘oksigen dicabut’ atau ‘bungkus’

satuberita.my
By SatuBerita
-June 10, 2023
Oleh ZULKIFLEE BAKAR

HARI ini Perhimpunan Agung UMNO 2023 melabuhkan tirai dengan meninggalkan kenangan dan mungkin juga akan menjadi bahan sejarah.

Sepanjang perhimpunan itu berlangsung pelbagai ‘drama’ dipertontonkan bermula dengan desakan Pemuda UMNO supaya DAP meminta maaf kemudian dimeriahkan dengan kehadiran pemimpin sahabat UMNO-BN dalam Kerajaan Persekutuan iaitu PKR, DAP dan Amanah serta lain-lain parti.

Turut menjadi perhatian ialah desakan supaya keadilan diberikan kepada bekas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak yang sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun dalam kes dana SRC International.

Desakan itu dibuat oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr.Ahmad Zahid Hamidi di hadapan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kata Presiden PKR itu, ”Saya hadir untuk sempurnakan tugas negara”.

Seperti diduga pentas PAU juga menjadi medan untuk Ahmad Zahid ‘menabur peluru’ yang disasarkan kepada Perikatan Nasional – khususnya Bersatu dan Pas.

Ahmad Zahid menyifatkan, kedua-dua parti itu pengkhianat dan mengkarung politik dengan menegaskan;
”Mereka (Pas) adalah mengkarung politik yang bukan sahaja berubah warna dan wajah tetapi lebih dahsyat, parti ini seolah-olah, menjadi pemegang neraca, di yaumul mahsyar.

”Tak sampai pun dua tahun di puncak kuasa, Bumiputera yang kononnya menjadi agenda perjuangan mereka, telah di JANAWIBAWA kan. Inilah ciri-ciri pengkhianat yang membalut dirinya dengan slogan Bersih dan Stabil.”

Menarik juga bila Ahmad Zahid yang kekal jawatan Presiden menyifatkan pemilihan UMNO yang berlangsung baru-baru menunjukkan demokrasi tetap subur dalam parti.

Bagaimanapun ‘babak’ tidak kurang menariknya apabila Setiausaha Agung UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki mengumumkan keahlian UMNO kini 3,442,280 orang merangkumi 22,125 cawangan dari 191 bahagian di seluruh negara termasuk Sabah.

Bagaimanapun ‘babak’ tidak kurang menariknya apabila Setiausaha Agung UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki mengumumkan keahlian UMNO kini 3,442,280 orang merangkumi 22,125 cawangan dari 191 bahagian di seluruh negara termasuk Sabah.

Meneliti setiap babak tersebut, tidak salahnya jika penulis mengucapkan tahniah kepada UMNO. Tahniah kerana menjemput Anwar datang ke PAU. Sebelum ini pada tahun 2021 beliau hanya mengikuti perjalanannya melalui media dan dimaklumkan oleh Ahmad Zahid melalui rakaman sensasi perbualan antara ‘cikgu dan anak murid’.

Tahniah kerana berusaha memperjuangkan nasib Najib walaupun ia mungkin berakhir di Dewan Merdeka sahaja. Ini kerana tidak mungkin Anwar yang sedang mencanang siang malam untuk membanteras rasuah, salahguna kuasa dan mewujudkan tatakelola baik akan mencadangkan pengampunan untuk Najib.

Adakah Anwar berani mengambil risiko kehilangan sokongan daripada DAP yang merupakan ‘pemegang nyawa’ kerajaan perpaduan dengan menguasai 40 kerusi Parlimen memandangkan DAP pasti menentang pembebasan Najib?

Seperkara lagi, adakah DAP bersedia kehilangan sokongan penyokong-penyokongnya yang diketahui amat tidak bersetuju Najib dibebaskan? Dan kalau desakan UMNO tidak dilayan adakah UMNO-BN akan tarik diri daripada Kerajaan Perpaduan?

Selain itu, tahniah kepada Ahmad Zahid yang begitu seronok ‘menyerang’ Bersatu dan Pas walaupun ia tidak akan menjadi ‘kudis’kepada kedua-dua parti itu. Ia kerana pengundi Melayu memahami di mana lagi Ahmad Zahid dan UMNO mahu ‘menyerang’ Bersatu dan Pas yang terbukti sudah menjadi alternatif kepada orang Melayu.

Tahniah juga kerana UMNO mempunyai 3.4 juta ahli di seluruh negara, walaupun hanya menang secara mutlak di dua negeri sahaja iaitu di Melaka dan Johor, mendapat ehsan PH untuk jadi MB di Perak dan Pahang, tiada ADUN di Perlis,menjadi pembangkang di Kelantan, Terengganu,Kedah menjadi pelengkap Kerajaan PH di Negeri Sembilan, Selangor dan Sabah serta tidak ada Ahli Parlimen di Perlis, Terengganu, Kelantan, Melaka, Pulau Pinang dan Kedah.

Tahniah kepada Ahmad Zahid kerana ‘berani’ menyatakan demokrasi subur dalam UMNO ketika majoriti ahli UMNO akar umbi mahukan supaya dua jawatan tertinggi ditandingi bagi membolehkan mereka menentukan siapa pemimpin yang layak menerajui UMNO selepas kalah teruk dalam PRU-15.

Apa yang diperkatakan ini adalah lanjutan apa yang dapat disaksikan ketika PAU tetapi persoalannya lebih besar ialah apakah nasib UMNO selepas ini?

Ketika mengulas perkara ini, seorang sahabat berkata,”UMNO dalam Kerajaan Perpaduan sama macam duduk dalam ICU. Masih bernyawa tapi tunggu mati bila habis oksigen atau diberhentikan bekalan oksigen.”

Mungkin perbandingan ini ‘menyakitkan’ pemimpin dan ahli UMNO tetapi itulah faktanya. UMNO kini hanya menumpang dalam kerajaan dan bukanlah parti dominan seperti sebelum PRU-14.

Dalam PRU-14 kalah dan hilang kuasa manakala PRU-15 kalah lebih teruk, tetapi dalam kalangan pemimpin UMNO masih belum sedar-sedar. Mereka masih mendabik dada dengan mengatakan, walaupun hanya ada 30 kerusi tetapi BN ditakdirkan menjadi penentu penubuhan kerajaan.

Betul, UMNO jadi penentu tetapi adakah ia akan menguntungkan parti itu dalam jangka panjang? Sampai bilakah pemimpin-pemimpin UMNO mahu kekal dengan perangai lama? Kalau sesiapa tegur, mereka dianggap pengkhianat, musuh dalam selimut dan mahu ranapkan parti.

UMNO perlu terima hakikat bahawa biarpun berada dalam kerajaan, UMNO tidak ada apa-apa kekuatan dan setakat ini tidak nampak bagaimana UMNO mahu bangkit semula.

Setakat laungan bersemangat di Dewan Merdeka atau membuat desakan itu dan ini, ia tidak menguntungkan UMNO. Mereka sepatutnya menerima realiti bahawa UMNO sudah ditolak oleh rakyat dan akan terus ditolak jika tiada keinsafan dan masih berseronok kerana berada dalam kerajaan.

Apa gunanya bangga dengan 3.4 juta ahli kalau UMNO terus kalah teruk dalam pilihan raya dan mungkin akan menerima nasib yang sama dalam PRN di 6 negeri? Apa gunanya berada dalam kerajaan, kalau UMNO sekadar hanya mampu ‘merengek’ mahu itu dan ini tetapi tidak dipedulikan oleh parti-parti lain dalam kerajaan?

Apa gunanya ‘menyerang’ Bersatu dan Pas jika ‘serangan’ itu hanya melemahkan lagi sokongan orang Melayu terhadap UMNO?

Dalam bahasa mudahnya, UMNO tidak akan ke mana dan terus menjadi ‘penempel’ atau lebih buruk lagi ditolak oleh rakyat secara total dalam PRN dan PRU akan datang jika pemimpin-pemimpin parti masih ‘syok sendiri serta membuat andaian ‘aneh’ pengundi Melayu akan kembali menyokong parti itu.

Kesimpulannya, UMNO tidak akan mencapai apa-apa jika berada dalam kedudukan sekarang sekadar menjadi ‘pelengkap’ dan pemimpin-pemimpin utamanya masih ‘angkuh tidak bertempat’. Jika ia masih berkekalan, percayalah ‘oksigen politik yang disalurkan akan terhenti atau dihentikan’ dan UMNO akan ‘bungkus.

PENULIS ADALAH PEMERHATI POLITIK.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-