Sunday, July 16, 2023

Fitnah kecurian REE, Sanusi akan saman Menteri KDN

agendaily.com
17/07/2023
Sanusi mahu menyaman Saifuddin Nasution kerana menfitnahnya.

Tindakan undang-undang termasuk menyaman akan diambil Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor terhadap Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berhubung isu kecurian unsur nadir bumi (REE).

Menteri Besar Kedah itu menyifatkan kenyataan Saifuddin tersebut satu fitnah, malah dalam surat kompaun yang didakwa tidak mempunyai namanya tetapi nama individu lain yang menceroboh tanah dan mencuri sumber galian tersebut.

“Satu permit penggunaan telah dikeluarkan atas nama MBI (Perbadanan Menteri Besar) yang melantik satu syarikat usaha sama untuk membangunkan ladang hutan, bukan syarikat tersebut yang dikompaun.

“Yang dikompaun adalah pihak ketiga yang menceroboh dan melakukan kegiatan mencuri (REE). Dalam dokumen Pejabat Tanah dan Galian (PTG) terdapat nama individu yang melakukan kesalahan di bawah Seksyen 426 Kanun Tanah Negara 1965.

“Untuk tuduhan yang tidak benar ini saya telah mengarahkan pegawai saya untuk membuat laporan polis dan tindakan undang-undang akan diambil berdasarkan peruntukan undang-undang, tak kira menteri tak menteri, saya akan saman.

“Tapi menuduh saya mencuri itu ‘clear cut’, saya akan mengambil tindakan undang-undang,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Geran Tanah hari ini.

Sanusi berkata maklumat dinyatakan Menteri Dalam Negeri itu tidak benar kerana bersifat mengelirukan, berniat jahat untuk memfitnah dan bermotifkan politik.

Sanusi berkata demikian bagi mengulas dakwaan Saifuddin yang menyatakan beliau dikompaun RM500,000 kerana kesalahan mencuri REE.

Semalam, Saifuddin dalam ceramah di Guar Chempedak, Gurun, berkata denda itu dikeluarkan tahun lalu oleh Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Kedah ke atas Muhammad Sanusi atas kapasiti beliau sebagai Pengerusi MBI Kedah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-