Tuesday, August 29, 2023

Alasan ‘selamatkan Islam’ pandang rendah pemikiran rakyat Johor, kata Jazlan

freemalaysiatoday.com
Mohamad Fadli
 - 29 Aug 2023

Rakyat Johor bukan sahaja berpengetahuan tinggi tentang Islam tetapi juga mendakap kemajmukan negeri mereka, tegas Nur Jazlan Mohamed.
Hadi Awang guna slogan ‘selamatkan Islam’ seolah-olah tak percayakan orang Melayu, kata Nur Jazlan Mohamed. (Gambar Facebook)

PETALING JAYA: Presiden PAS Hadi Awang dibidas kerana didakwa merendahkan pemikiran rakyat Johor apabila memujuk mereka memilih Perikatan Nasional atas alasan untuk ‘menyelamatkan Islam’.

Pemimpin Umno Johor, Nur Jazlan Mohamed percaya rakyat Johor tidak akan termakan alasan itu kerana mereka mendakap kemajmukan negeri itu.

“Masa PRN enam negeri dia pakai alasan yang sama di Kelantan, Terengganu, dan Kedah…keadaan di Johor tak sama kerana masyarakat majmuk,” kata ketua Umno Pulai itu kepada FMT.

Jazlan turut mengingatkan Hadi bahawa rakyat Johor yang beragama Islam telah dididik mengenai agama, menerusi sistem kerajaan negeri yang “telah melahirkan orang Melayu yang berpengetahuan tinggi mengenai Islam.”

“Dia menggunakan slogan ‘selamatkan Islam’ seolah-olah dia tak percayakan orang Melayu,” katanya, sambil mempertikaikan alasan itu digunakan di negeri yang majoriti penduduknya beragama Islam.

Hadi pada Ahad lepas menggesa ahli Umno memilih calon PN pada PRK DUN Simpang Jeram atas alasan itu tanggungjawab mereka untuk menyelamatkan Islam.

PRK DUN Simpang Jeram dan Parlimen Pulai akan ke peti undi pada 9 Sept.

Sementara itu, Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi berkata Hadi cuba mengaburi ahli Umno dengan alasan ‘selamatkan Islam’.

“Ternyata PAS mengeksploitasi sentimen agama untuk dapatkan kuasa,” dakwanya.

Puad mendakwa kemenangan PAS di Simpang Jeram akan menyebabkan parti itu terus-menerus menggunakan sentimen agama.

“Bangsa Johor mesti menghalangnya,” katanya.

Puad menambah kehadiran 13 Adun Pakatan Harapan sudah cukup untuk jadi pengimbang yang berkesan di Dewan Undangan Negeri Johor.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-