Thursday, August 10, 2023

Selepas pendakwa kanan kes Zahid digugur, PMX janji tak kompromi menteri rasuah

agendaily.com
10/08/2023
Anwar dan Zahid bergandingan membentuk kerajaan campuran.

Kerajaan campuran tidak akan berkompromi dengan anggota Jemaah Menteri yang terbabit aktiviti rasuah dan mereka akan dipecat serta-merta, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perdana Menteri (PMX) itu memberi jaminan sekiranya terdapat menteri yang terlibat rasuah akan dihukum tanpa pilih kasih, ia selepas media melaporkan pendakwa raya kanan dalam kes rasuah anak muridnya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi digugurkan baru-baru ini.

Anwar juga mendakwa setakat hari ini, tiada lagi menteri Kabinet yang terbabit dengan aktiviti rasuah.

“Semua menteri Kabinet Kerajaan Perpaduan akan diterajang keluar dan dimasukkan ke penjara jika terbabit dengan rasuah.

“Mereka sering diberi peringatan berhubung perkara itu pada setiap kali mesyuarat Kabinet, malah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diminta melakukan siasatan jika menerima laporan ada antara menteri terbabit aktiviti rasuah,” katanya dipetik dalam laporan BH.

Anwar berceramah semasa program di Kuala Telemong malam tadi.

Untuk rekod, media sebelum ini melaporkan kerajaan campuran menukar Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran daripada mengendalikan kes rasuah dihadapi Zahid.

Zahid berdepan 47 pertuduhan – 12 pecah amanah (CBT), lapan rasuah, dan 27 pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik YAB.

Antara pertuduhan CBT ialah beliau didakwa menjelaskan hutang kad kreditnya menggunakan YAB melalui 44 keping cek berjumlah kira-kira RM1.3 juta antara Januari 2013 dan Disember 2016.

Sementara itu, Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata, Perikatan Nasional (PN) diminta menunggu sehingga Pilihan Raya Umum ke-16 (PRU-16) untuk menukar kerajaan.

“Pimpinan parti gabungan PN perlu bersabar dan tunggu PRU-16 untuk menukar kerajaan.

“Jika keputusan Pilihan Raya negeri (PRN) di enam negeri Sabtu ini tidak memihak kepada calon daripada Kerajaan Perpaduan, ia tidak akan mengubah Kerajaan Persekutuan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-