Friday, February 16, 2024

Kerajaan gagal: Beras Madani lagi mahal dari beras SST

harakahdaily
February 16, 2024
Ir Ts Khairil Nizam Khirudin

KUALA LUMPUR: PAS sangat terkilan dan bersimpati dengan nasib rakyat apabila harga siling beras 10 kilogram (kg) dinaikkan sebanyak 15 peratus daripada RM26 kepada RM30 tanpa memikirkan nasib golongan B40.

Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Konsumer dan Kepenggunaan PAS, Ir Ts Khairil Nizam Khirudin berkata, Kerajaan Madani gagal dalam menangani isu ketiadaan beras Super Spesial Tempatan (SST) yang dimanipulasi oleh kartel beras.

“Sehingga menyebabkan kekurangan bekalan beras apabila berlakunya penukaran gred atau percampuran beras tempatan menjadi import sekali gus mengaut lebih keuntungan,” ujar beliau di dalam satu kenyataan pada hari ini.

Menurut beliau, kelemahan penguatkuasaan oleh Kerajaan Madani menurut melalui KPDNHEP dan KPKM dilihat gagal menyekat aktiviti yang bertujuan meraih keuntungan berlebihan iaitu mencampurkan beras putih tempatan dengan kampit beras putih import.

PAS tambah beliau, kesal dengan solusi mudah yang diambil Kerajaan Madani untuk menjenamakan SST kepada Beras Madani seterusnya menaikkan harga.

“Pengguna dan rakyat menjadi mangsa kerana terpaksa membeli Beras Madani pada harga yang lebih tinggi RM3.50 sekilogram berbanding harga kawalan maksimum beras Super Spesial Tempatan 5 peratus (SST5) di peringkat runcit iaitu RM2.60 sekilogram sebelum ini, seperti termaktub dalam peruntukan Akta Kawalan Padi dan Beras 1994 (Akta 522).

“Ini bertentangan dengan janji Perdana Menteri pada 19 September 2023 yang menjamin harga beras tempatan tidak naik, di kala pengguna menghadapi segala bentuk kenaikan kos hidup yang lain,” ujar beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Jerantut.

Kerajaan tegas beliau, sepatutnya berada di pihak pengguna dengan membanteras aktiviti pemain industri beras yang mencampurkan beras putih tempatan dan beras putih import ini, bukan dengan merestui tindakan ini dan menjualnya dengan harga lebih tinggi.

“Pengumuman ini juga menimbulkan kekeliruan kepada pengguna sama ada selepas ini adakah jualan beras Super Spesial Tempatan dan Super Spesial Import akan diberhentikan sepenuhnya dan hanya ada beras putih Malaysia Madani yang boleh dijual pasaran?

“PAS juga melihat kecelaruan yang berlaku dalam Kerajaan Madani apabila berlakunya pertembungan kepentingan di antara Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan dan Pengerusi Task Force Kluster Makanan Majlis Tindakan Kos Sara Hidup (NACCOL).

“Kerana mengikut Akta Kawalan Padi dan Beras 1994, perkara berkaitan harga dan kawalan beras hanya boleh dibuat oleh Menteri bertanggungjawab.

“Janganlah hanya kerana hendak menunjukkan kebolehan sendiri selepas dilantik oleh Perdana Menteri, tatacara, bidang kuasa serta urus tadbir negara ini menjadi cacamerba,” ujar beliau. 

HARAKAHDAILY 16/2/2024

SUMBER   Oleh ZAID ADHAR

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-