Monday, March 4, 2024

Ingatkan polis tak perlu lagi permit berhimpun, Maria Chin beritahu KDN

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
 - 04 Mar 2024, 10:00am

Bekas Ahli Parlimen Petaling Jaya itu berkata berdasarkan Akta Perhimpunan Aman 2012 permit tidak diperlukan lagi untuk mengadakan perhimpunan aman.
Bekas Ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah berkata penganjur hanya perlu maklum kepada polis, dan mereka tiada kuasa untuk menolaknya.

PETALING JAYA: Seorang bekas Ahli Parlimen PKR menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Ketua Polis Negara Razarudin Husain “memperbetulkan” pemahaman bahawa permit polis tidak lagi terpakai untuk perhimpunan awam.

Bekas Ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah berkata berdasarkan Akta Perhimpunan Aman 2012, penganjur hanya perlu memaklumkan kepada polis sebelum perhimpunan diadakan.

Tegasnya, mengikut akta yang diwartakan 12 tahun lalu itu, polis tidak lagi mempunyai kuasa untuk menolak sebarang perhimpunan.

“KDN dan KPN mesti membetulkan polis dan memastikan rakyat dapat melaksanakan hak dan kebebasan mereka.

“Polis perlu dilatih semula dalam cara menangani perhimpunan serta mempunyai pemahaman yang lebih lengkap tentang apa yang dimaksudkan dengan hak asasi manusia dalam sesebuah masyarakat berdemokrasi,” katanya dalam kenyataan.

Beliau mengulas tindakan polis yang didakwa enggan menerima notis perhimpunan dihantar jawatankuasa penganjuran Women’s March Malaysia (WMMY) 2024 yang dijadual berlangsung pada 9 Mac ini.

Semalam WMMY mendakwa pihaknya berusaha empat kali, pada 2 dan 3 Mac, untuk memohon kebenaran mengadakan perhimpunan namun ditolak tanpa sebarang alasan.

WMMY diadakan setiap tahun sempena Hari Wanita Sedunia. Tahun ini perhimpunan itu dijadual diadakan pada Sabtu ini berdekatan pusat beli-belah Sogo di Kuala Lumpur.

Permit tidak lagi diperlukan untuk perhimpunan selepas Akta Perhimpunan Aman 2012 diwartakan bagi menggantikan Seksyen 27, 27A, 27B dan 27C Akta Polis 1967.

Seksyen 9(1) menyatakan penganjur perlu memaklumkan pegawai yang bertanggungjawab dalam daerah polis di mana himpunan akan diadakan, lima hari sebelum himpunan tersebut diadakan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-