Monday, March 25, 2024

Isu stoking kalimah Allah: Tak malukah, Zaid kritik sikap bisu ahli akademik

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-25 Mar 2024, 12:16 AM

Zaid Ibrahim membidas ‘ribuan bijak pandai’ yang membisu berhubung reaksi terhadap isu stoking tertera kalimah Allah.
Zaid Ibrahim menyifatkan Tajuddin Rasdi sebagai sebagai intelektual yang berani bercakap benar.

PETALING JAYA: Bekas Ahli Parlimen Kota Bharu, Zaid Ibrahim, mengkritik ahli akademik beragama Islam yang membisu berhubung reaksi terhadap isu stoking tertera kalimah Allah.

Mengulas reaksi sekitar isu tersebut, Zaid berpandangan perbuatan yang tidak menampilkan sikap penuh belas kasihan sebagai tidak menunjukkan Islam sebenar.

“Malangnya, kita ada ribuan bijak pandai yang gaji dibayar rakyat tetapi membisu. Tidak malukan mereka?” katanya di X (dahulunya Twitter).

Bekas menteri undang-undang itu memuji Tajuddin Rasdi dari Universiti UCSI susulan kenyataan tentang cara Nabi Muhammad berurusan dengan pihak yang menghinanya.

“Saya berbangga kita mempunyai intelektual seperti Tajuddin yang punya kekuatan dan keyakinan seorang Muslim sejati untuk bercakap benar,” kata Zaid.

Tajuddin dan bekas Ahli Parlimen Umno, Tawfik Ismail, membidas majlis kerja tertinggi Umno kerana menyokong tindakan Ketua Pemuda Dr Akmal Salleh berhubung isu stoking tertera kalimah Allah.

Akmal berulang kali menggesa pemboikotan rangkaian KK Mart susulan penemuan stoking tersebut di sebuah cawangannya. Kilang membekal stoking itu telah ditutup sementara, manakala pengurusan KK Mart telah mengeluarkan permohonan maaf.

Tawfik dan Tajuddin menyeru semua pihak menunggu hasil siasatan ke atas perkara ini, dan mengingatkan bahawa hukuman bagi pihak yang bersalah seharusnya ditentukan oleh pihak berkuasa, bukannya Umno.

Mereka juga menggesa rakyat abaikan seruan boikot KK Mart daripada Akmal dalam isu ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-