Saturday, March 30, 2024

Video diedit larang sebut kafir - Fadhlina terima ugutan

malaysiakini.com
Diterbitkan: Mar 30, 2024 9:03 PM
Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek menerima ugutan di alam maya susulan perkongsian video dan imej yang telah diedit pada hantaran di Facebook dan tular di media sosial.

Hantaran yang tular itu menuduh Fadhlina menyebut "perkataan kafir pun saya haramkan di rumah" dan "perkataan kafir pun saya haramkan di rumah saya."

Lantaran itu, Fadhlina berkata pihaknya telah melaporkan kepada pihak berkuasa dan akan mengambil tindakan undang-undang sewajarnya.

"Ujaran kebencian, tuduhan tidak benar, malah ancaman keselamatan diterima di alam maya.

"Laporan polis telahpun dibuat, atas faktor keselamatan.

"Manakala atas nasihat pasukan peguam, kesemua bukti daripada hantaran, komentar, dan mesej peribadi di media sosial yang pelbagai sedang dikumpulkan dan tindakan undang-undang akan diambil.

"Mungkin ada yang memang bertindak dengan sengaja, ada pula bertindak melulu atas kejahilan," katanya pada satu kenyataan hari ini.

Dalam perkembangan berkaitan setiausaha politik kepada menteri pendidikan Atiqah Syairah Shaharuddin telah membuat laporan polis susulan hantaran tular itu.

Dalam laporan polis yang dilihat Malaysiakini, Atiqah berkata hantaran tersebut telah menyebabkan Fadhlina menerima pelbagai reaksi negatif daripada netizen.

"Saya bimbang keselamatan Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek kerana isu ini akan menjadi isu 3R (kaum, agama dan raja-raja)," katanya pada laporan itu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-