Sunday, June 23, 2024

PRK Sungai Bakap: PH menang, petrol mungkin naik

harakahdaily.net
June 23, 2024

NIBONG TEBAL: Tidak mustahil Kerajaan Madani akan menghapuskan subsidi petrol RON95 sekiranya mereka berjaya memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) N.20 Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap.

Calon PERIKATAN NASIONAL (PN), Abidin Ismail berkata, ia sama seperti tindakan kerajaan menghapuskan subsidi diesel selepas memenangi PRK DUN Kuala Kubu Baharu baru-baru ini.

“Rakyat perlu menunjukkan protes terhadap kerajaan yang ada sekarang ini yang menghapuskan subsidi diesel sehinggakan harga-harga barang di pasaran ikut meningkat.

“Kalau kita masih menyokong kerajaan sedia ada mungkin akan naik pula petrol RON95. Walaupun dulu mereka janji harga minyak akan turun, tetapi hakikatnya harga minyak mereka sudahpun naikan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika ditemui sewaktu program turun padang bertemu pengundi pada hari pertama kempen bagi PRK ini di Pasar Malam Sungai Bakap, di sini petang semalam.

“Banyak kita tanya peniaga tadi banyak rungutan berkaitan kenaikan harga barang yang berpunca subsidi diesel dihapuskan. Harga diesel meningkat dan menyebabkan harga barang naik.

“Macam mana pun mereka kata mereka terpaksa naikkan harga jualan mereka. Kalau tidak mereka rugi,” ujarnya yang juga Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Nibong Tebal.

Mengulas mengenai kempen, beliau yang lebih mesra dengan panggilan ‘Abang Abidin’ berkata, program turun padang itu menunjukkan tanda-tanda permulaan yang positif berdasarkan sambutan orang ramai.

“Alhamdulillah respons daripada pengunjung pasar malam ni amat baik pada PERIKATAN NASIONAL. Insya-Allah mereka akan bagi sokongan pada PERIKATAN NASIONAL pada PRK ini.

“Kita akan mengadakan walkabout ke kawasan-kawasan tumpuan orang ramai seperti pasar malam macam ni dan juga rumah ke rumah. Kita akan turun untuk merayu seramai mungkin pengundi untuk memilih PERIKATAN NASIONAL,” katanya.

Turut sama dalam program tersebut ialah Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka, Bakri Jamaluddin yang juga merupakan Ahli Parlimen Tangga Batu.

Abang Abidin disahkan menentang calon Pakatan Harapan (PH) Dr Joohari Ariffin dalam pertandingan satu lawan satu setelah tempoh penamaan calon tamat pagi semalam.

PRK DUN Sungai Bakap diadakan susulan kematian penyandangnya, Nor Zamri Latiff daripada PERIKATAN NASIONAL pada 24 Mei lepas akibat keradangan dalam perut.

SPR menetapkan hari mengundi awal bagi PRK DUN Sungai Bakap ini pada 2 Julai manakala hari mengundi ialah pada 6 Julai, dengan kempen akan berlangsung selama 14 hari bermula hari ini hingga jam 11:59 malam 5 Julai. 

HARAKAHDAILY 23/6/2024
View Synonyms and Definitions

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-