Sunday, June 23, 2024

Puad kecam pemimpin berlagak pahlawan sebelum dapat 'keris'

malaysiakini.com
Diterbitkan: Jun 23, 2024 

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno Mohd Puad Zarkashi secara sinis menempelak pihak kerajaan yang mengkritikan pihak tidak bersetuju saham Malaysia Airport Holdings Bhd (MAHB) dijual kepada pihak lain.

Katanya, memang ada ramai pemimpin politik yang berlagak seperti pahlawan sebelum PRU ke-14 lalu namun keadaan berubah selepas mereka memiliki kuasa.

"Sebenarnya sebelum PRU ke-14 (2018), ramai berlagak pahlawan. (Mereka kata) akan turunkan harga minyak, harga kereta, harga tol, hapus PTPTN, hapus rasuah dan tender tertutup.

"Mereka berlagak pahlawan sebelum dapat keris (kuasa). Tapi apabila dapat keris, terus masuk sarung," kata Puad di Facebooknya semalam.

Tanpa merujuk atau memetik nama sesiapa, Mohd Puad dipercayai menghalakan kecaman berkenaan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang kelmarin menganggap pihak pengkritik dalam isu penjualan saham MAHB kepada Global Infrastructure Partners (GIP) sebagai "berpura-pura menjadi pahlawan."

Untuk rekod antara watak yang tidak senang dengan langkah berkenaan ialah Pemuda Umno Malaysia. Menyertai sentimen itu ialah sejumlah ahli politik di luar kerajaan termasuk Dr Mahathir Mohamad dan Khairy Jamaluddin.

GIP adalah sebuah syarikat yang akan diambil alih oleh Blackrock, sebuah firma pelaburan multinasional yang didakwa membiayai kegiatan genosid di Gaza.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-